Hej,
Jag sitter med en liten fundering här gällande likviditetsprognosen, dess siffror och moms!
Jag driver Enskild firma och 2018 är nu ett år vi nu lämnat bakom oss och bokslut är i full gång.
så gjorde jag min momsredovisning och flyttade momsen till konto
.
Där efter när vi kom in på år 2019 så påbörjade jag med att nolla konton som vanligt. Sedan när momsåterbäringen var här för mig den
så gjorde jag en skattedeklaration i Visma med att flytta momsen från konto
till konto
. Och där efter detta så flyttade jag också momsen från konto
till
. Så konto
och
är nu saldo 0kr på. Momsen är utbetald till mig och allt ska vara i sin ordning på bokföringen.
som ni ser på bilden nedan visar likviditetsprognosen en rak stapel upp som indikerar att den moms jag bokfört korrekt och fått utbetalt ligger kvar.
är det enda belopp företagskontot innehåller. Så siffrorna till höger stämmer. Men siffrorna till höger stämmer inte med vad stapeln visar eller vad jag har bokfört.
Jag chattade precis med support på Visma, fantastisk hjälp som man alltid får så säger hon att prognosen är som sagt enbart en prognos och att allt ska stämma trots att prognosen här visar knasigheter.
Klickar jag på V.7 så kommer jag in på denna - Delbetalda och obetalda fakturor v.7.
Som sagt, företagskontot använder jag sällan om det inte rör bankkostnader som t.ex. Nordeas företagspaket bla. Jag använder inte företagskontot till moms! Konto
är det konto jag använder till 95% av mina transaktioner som inköp och försäljning osv.
Jag vill bara få någon annans kunniga ögon på min situation och ge mig en lite klarare bild över det hela 🙂
Tusen tack för hjälpen!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.