Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

J Steffen
MEDLEM

Lön Direkt - bokföra utbetalning

Hej,

Blev tvungen att uppgradera till Lön Direkt, tyvärr så tycker jag för vår del att inte var någon förbättring, vi har ett fåmansbolag med en anställd och hela löneprocessen är mycket mer komplicerad ed betydligt fler knapptryck.

Hur som, min fråga gäller bokföring av betalningen. Vi har ingen bankkoppling utan betalar ut lönen manuellt. Tidigare så bokfördes utbetalningen mot ett avräkningskonto och när bankhändelsen sedan kom så motbokades detta på avräkningskontot. Det fungerade jättebra.

Nu när jag markerar lönekörningen som betald så går den direkt mot konto 1930, vilket gör att det blir problem när jag ska bokföra bankhändelsen (import kontoutrdrag från banken). 

Vilka inställningar ska jag ha för att det ska bokföras som tidigare, dvs mot avrärkningskonto, utan att jag har en aktiv bankkoppling?

Mvh

Jessica

6 SVAR 6
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @J Steffen 

Tack för att du kontaktar oss på forumet.

Om du inte har en aktiv bankkoppling blir det bokfört direkt mot 19-kontot när du bokför lönekörningen i Visma eEkonomi. 
Du kan ändå importera kontoutdraget under Kassa- och bankhändelser och matcha utbetalningen mot Löneutbetalning och sedan välja den rätta lönekörningen.

Då skapas det ingen ny verifikation utan bankhändelsen kopplas bara ihop med den redan skapade verifikationen.

Jag skickar med användartipset Matcha löneunderlag från Visma Lön Smart i Visma eEkonomi som visserligen är skrivet för Visma Lön Smart men det fungerar på samma sätt i Visma Lön Direkt.

Hoppas det kan hjälpa dig och annars är du alltid välkommen att höra av dig igen. 
//Tinna

Hej! Jag har samma problem, och tycker också det är väldigt synd att man var tvungen att uppgradera till "Lön Direkt". Ensam anställd i mitt bolag.

Men även för mig så bokades löneutbetalning in direkt på 19-konto när jag la in kommande lön, med utbetalning först den 23 juni. Det gör att saldot på företagskontot är fel i Visma hela tiden fram till det datumet. Jag stämmer av banksaldot dagligen, så det blir ju väldigt problematiskt. 

Hur gör man för att ta bort så att kommande löneutbetalning inte bokas automatiskt på 19-konto när man lägger in lönen? 

Mvh Jimmy 

Hej @JimmySchiöld 

Tack för att du hör av dig till oss i forumet. 

Saknar du bankkoppling blir lönen alltid bokförd mot ditt företagskonto 1930 och det finns ingen inställning där du kan ändra detta.   

Om du istället använder bankkoppling, kan du gå till Inställningar - Löneinställningar och välja bankkoppling som betalningsmetod. Då kommer lönen att bokföras på konto 2910 istället och matchas sedan med löneutbetalningen.

Vill du se en förändring kring detta är du välkommen att registrera ditt önskemål direkt itll våra utvecklare av Visma eEkonomi. 

I Visma eEkonomi finns det en knapp längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag. Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma eEkonomi. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål. 

Ha en fin dag!

//Tinna

Hej, 

Tack för svaret. Jag har inte bankkoppling. Är det möjligt att manuellt bara vända på bokföringen av utbetalningen av lön på 19-kontot? Det blir som sagt fel i min dagliga banksaldoavstämning fram till lönen faktiskt betalas ut, bokar alltid in lönen den 1:a varje månad. 

Ska även skriva önskemål till utvecklarna, tack så länge. 

Mvh Jimmy 

Hej @JimmySchiöld 

Toppen att du registrerar det som ett önskemål och jag förstår att du gärna ser en annan lösning. 

Ett tips är att du väntar med att klicka bokför lönekörning till det datum du har löneutbetalningen så bör det inte bli någon diff hos dig. 

//Tinna

JimmySchiöld
MEDLEM

Hej! Jag har samma problem, och tycker också det är väldigt synd att man var tvungen att uppgradera till "Lön Direkt". Ensam anställd i mitt bolag.

Men även för mig så bokades löneutbetalning in direkt på 19-konto när jag la in kommande lön, med utbetalning först den 23 juni. Det gör att saldot på företagskontot är fel i Visma hela tiden fram till det datumet. Jag stämmer av banksaldot dagligen, så det blir ju väldigt problematiskt. 

Hur gör man för att ta bort så att kommande löneutbetalning inte bokas automatiskt på 19-konto när man lägger in lönen? 

Mvh Jimmy