Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

mats ronne
UTFORSKARE

Lön Direkt - bokföra utbetalning?

Jag har precis uppdaterat till Lön Direkt och har bokfört lönerna där. Jag betalar ut lönerna manuellt, men när jag ska bokföra bankhändelsen finns det ingen motsvarande händelse för löneutbetalning som fanns tidigare. Hur/var hittar jag lönerna när jag ska bokföra bankhändelserna?

33 SVAR 33

Håller helt med. Matchningar borde alltid funka om det är händelser som programmet själv "sett" eller skapat, som i det här fallet.

Håller helt med angående layouten också.

Efter ha vart i kontakt med supporten fick jag svaret mina två löneutbetalningar inte kan matchas automatiskt av programmet eftersom de tillhör en lönekörning. Jag måste nu manuellt markera båda utbetalningarna och matcha mot lönekörningen. Tidigare föreslog programmet automatiskt och jag kunde endast klicka på grön "Bokför"-knapp under "Kassa- och bankhändelser".

Ytterligare en försämring 😞 Men verkar lite för dåligt för att vara sant så undrar om personen på supporten verkligen gav mig rätt information.

Det verkar stämma eftersom jag har samma problem. För min del bokförs det mot kassan (som inte finns annat än som konto) och sedan måste jag göra en manuell ombokning till företagskontot. "Dumt" och "dåligt" är bara två av de beskrivningsord som jag spontant kommer att tänka på ...

Ja detta är så dåligt, jag har varken tid eller lust med detta.
Vi som använder eEkonomi är typiskt enkla användare och inte redovisningsbyråer

Håller med om att det är dumt, onödigt och integritetsträngande att behöva ange clearing/bank-nummer i Visma för oss som ändå gör utbetalningen direkt i banken. Programmet borde inte anta att man kör med bankkoppling. De flesta gör nog inte det, eller? I vilket fall behöver programmet inte "anta" sådana saker, det är ju bara att kolla på hur användaren tidigare gjort.

Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej @hygge_1!

Tack för att du delar dina tankar här i forumet. Jag håller med om att det vore fiffigt om programmet i detta fall kunde titta på hur användaren har gjort tidigare. Om du vill du registrera det som en idé för eEkonomi är vi tacksamma. 

Du lämnar önskemål för eEkonomi i ditt program nere via knappen Feedback och förslag. 

Ha en fin dag! 
/Ebba 

Om nu idén redan finns här i forumet, varför kan du Ebba som tydligen jobbar på Visma inte föra den vidare? Det verkar som motsatsen till kundorientering att vi användare ska behöva göra jobbet åt er, dessutom två gånger?

Men grundproblemet är ju att lönefunktionen verkar ha utvecklats utan kontakt med verkligheten. Mitt eget exempel är att vi är ett familjeföretag. Några personer har flera bankkonton och vill därför ha lönen utbetald på lite olika sätt olika månader, och bl a därför gör jag utbetalningarna manuellt. Men den situationen - eller att man kan tänkas vilja sköta betalningarna själv men få lönekostnaderna fördelade mellan olika kostnadsställen - verkar inte ha funnits med i utvecklingsplanerna överhuvudtaget?

Vi tar verkligen användares idéer och feedback på allvar. Det är dock viktigt att förstå att vi får in ett stort antal förslag varje år, vilket gör att vi behöver prioritera och hantera dem på ett effektivt sätt. Jag har personligen tagit hela denna tråd vidare som ett förslag internt. Samtidigt uppmanar jag er att också officiellt lägga fram detta förslag även om det inte är ett måste. Det är viktigt för oss att både ni och framtida användare är medvetna om hanteringen av förslag.

Ju fler förslag vi får, desto större möjlighet har vi att implementera önskade funktioner i framtiden. För närvarande finns inte de specifika funktionerna du nämner med i planerna för Lön Direkt. Men i vårt andra program, Lön Smart, har vi redan funktionen för kostnadsställen. Där diskuteras också hur vi kan förbättra hanteringen ytterligare.

Jag vill även passa på att tipsa dig om att du kan välja betalningssätt “bank” på dina anställda. Du behöver fylla i kontonummer och sedan väljer du att utbetalningen sker manuellt under löneinställningar. På det sättet kan du fortfarande hantera lönerna manuellt hos banken, men konto 1930 väljs som bokföringskonto istället för 1910.

Vill även passa på och önska dig en trevlig midsommar och hör gärna av dig igen vid fler funderingar. 
/Ebba 

jocke4u
UTFORSKARE

<frustration>

jocke4u
UTFORSKARE

<mer frustration>

jocke4u
UTFORSKARE

Under anställda och lönebesked finns det för 2023 detta konstiga OCH övriga år HELT TOMT

jocke4u_0-1686245185276.png

Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej @jocke4u!

Jag förstår att du känner dig frustrerad och vi vill gärna hjälpa dig komma igång. Dock är det lite svårt för mig att bedöma utifrån din beskrivning och bild vad som kan vara fel. Jag tror att vi skulle kunna lösa detta på ett enklare sätt genom att prata i telefon.

Vänligen kontakta vår support så att vi kan fortsätta felsöka tillsammans på det sättet.

Ha en fin fredag och återkom gärna här om du har några andra funderingar. 
/Ebba 

Bokföra
UTFORSKARE

Jag tycker också Lön Direkt än sålänge är sämre än den gamla löne-modulen i Visma eEkonomi 🙂