Jag har precis uppdaterat till Lön Direkt och har bokfört lönerna där. Jag betalar ut lönerna manuellt, men när jag ska bokföra bankhändelsen finns det ingen motsvarande händelse för löneutbetalning som fanns tidigare. Hur/var hittar jag lönerna när jag ska bokföra bankhändelserna?
Löst! Gå till lösning.
Hej @mats ronne!
Det som har skett vid uppdateringen är att obetalda lönebesked har förts över till Lön Direkt. Då finns de en uppbokning på 2910 som du får boka bort manuellt under Kassa- och bankhändelser - Matcha - Övrigt uttag - Egen kontering - D2910 / K1930.
Alternativt om du har valt utbetalningssätt Export av bankfil eller Manuell utbetalning under Inställningar - Löneinställningar. Då bokas inte löneköningen upp mot 2910 alls utan istället 1930 direkt i verifikationen för löneköningen och då är redan utbetalningen bokförd. Då behöver du inte göra något under Kassa- och bankhändelser. Om du inte har utbetalningssättet Bankkoppling i inställningarna så får man radera hela lönekörningen och göra om den med rätt inställning och då blir verifikationen mot 2910 och sedan när du matchar bankhändelsen blir det D2910 / K1930.
Du kan även kontakta supporten som kan koppla upp sig mot din skärm om du vill ha vägledning.
// Anton
Hej Anton,
Tack för svar, men det var (nog) inte riktigt det min fråga gällde.
Det fanns inga obetalda lönebesked utan frågan gäller den lönekörning som jag gjorde i Lön Direkt. Jag har inställningen Manuell utbetalning och Företagskonto, men i Lön Direkt landade utbetalningen av någon anledning på 1910 i stället så min lösning blev att bara flytta över mellan 1910 och 1930 för att balansera bankhändelsen. Det låter dock som att någon inställning här är fel? Jag har bankkoppling för att hantera bokföringen på 1930, men vill styra utbetalningarna själv via banken.
Hej @mats ronne
Tack för ditt förtydligande.
Kontrollera så du inte har valt "kontant" inne på den anställda under fliken Lön.
Står det kontant så kommer programmet att kontera på 1910 även om du har en bankkoppling. Om så inte är fallet behöver du kontakta supporten för vidare felsökning.
Jag blir glad om du återkopplar till oss när du löst det.
//Tinna
Det var nog där problemet låg - tack!
Hej @mats ronne
Härligt att det löste sig och stort tack för att du tog dig tid att återkoppla till mig.
Önskar dig en finfin dag
//Tinna
Fast så här i efterhand verkar inte lösningen särskilt genomtänkt. Om jag väljer "bankkonto" måste jag ange kontoinformation fastän jag betalar ut manuellt. Nu har jag kvar inställningen "kontant" och gör en manuell ombokning. Båda är således nya funktioner som kräver extra arbete.
Och nu ett nytt problem: På den senaste löneutbetalningen får jag meddelandet "Det finns tidigare lönekörningar som inte är bokförda. Du behöver skapa bokföringsunderlagen i rätt ordning." trots att alla tidigigare lönekörningar är markerade som bokförda. Varför får jag felmeddelande?
Samma problem för mig.
Gillade hur det funkade förut, massa problem nu. Hur kommer man vidare från: 'Det finns tidigare lönekörningar som inte är bokförda'?
Hej @mats ronne
Tack för att du hör av dig till oss i forumet. Jag funderar på om du inte skulle ta och slå oss en signal så får vi kika på att allt ser korrekt ut i ditt program. Av felmeddelandet att döma så verkar inte förra lönekörningen vara bokförd men vi tittar på det när du hör av dig.
Välkommen att kontakta supporten
//Tinna
Hej,
Bokföringsfrågan löste sig själv, men hela upplägget för det här löneprogrammet är riktigt uselt jämfört med hur det fungerade tidigare.
Nu gör jag en manuell utbetalning, eftersom det är ett familjebolag och de som tar ut lön har olika preferenser olika månader för vilket konto de vill ha pengarna insatta på. Utbetalningen bokförs på företagskontot, men jag måste sedan manuellt bokföra detta under "Övriga uttag" som en lönebetalning.
Dessutom är varje person ett eget kostnadsställe. Jag har registrerat detta i systemet men det verkar som att det bara är lönen som bokförs mot kostnadsstället, inte de sociala avgifterna?
Summa summarum ett sämre och mer tungrott system. Kan jag få återgå till det gamla skulle jag vara mer än nöjd.
Hej @mats ronne !
Jag ska hjälpa dig med dina funderingar så gott jag kan.
Hanteringen för sociala avgifter har ändrats vid uppgraderingen till Visma Lön Direkt. I den gamla varianten, eEkonomi Lönebesked, så fick du en verifikation per lönebesked. I Lön Direkt får du istället en samlad verifikation per lönekörning. Alla sociala avgifter hamnar dvs i en klumpsumma på samma kostnadsställe. Om du vill ha det specificerat per anställd på ett kostnadsställe kan du manuellt boka om med hjälp av manuella verifikationer för att placera dem så som du önskar.
När det gäller betalningarna så bollade jag detta med mina kollegor och kom fram till att det möjligen kan bero på dina löneinställningar, men vi skulle vilja kika på det tillsammans med dig. Gör så att du tar kontakt med mina duktiga kollegor på supporten så hjälper vi dig vidare därifrån.
Varmt välkommen tillbaka och jag önskar dig en fin helg!
/Tinne
Ursäkta mitt språk, men hur i h-e tänkte ni där? Om lönen bokförs på ett kostnadsställe så vill jag självklart ha alla lönekostnader på det kostnadsstället. Varför ska jag räkna ut de sociala avgifterna manuellt, dessutom när det finns skillnader p g a regionalt stöd för några anställda, lägre avgifter p g a ålder för andra etc.?
Det här är riktigt uselt - en uppdatering som inte går att välja bort och som bara innebär försämringar. Om det här är enda sättet att lösa de behov jag har kommer jag definitivt att se mig om efter andra bokföringslösningar till nästa verksamhetsår.
Hej! @mats ronne
Tråkigt att höra att du är missnöjd med Lön Direkt.
Att fälten kostnadsställe och projekt syns inne på den anställde om detta är aktivt i eEkonomi är en miss från vår sida då Lön Direkt inte ska hantera detta. Den funktionaliteten fanns inte heller i eEkonomi Lönebesked innan uppdatering till Lön Direkt och fälten för kostnadsställe och projekt kommer inom kort att döljas på alla anställda i Lön Direkt. I vår större produktvariant Lön Smart kommer vi snart att påbörja ett arbete för att förbättra hanteringen av kostnadsställe och projekt samt att arbetsgivaravgifterna även ska fördelas i bokföringen, vilket de inte gör idag. Men denna funktionalitet kommer inte att finnas i Lön direkt utan där behöver man istället manuellt ange kostnadsställe och projekt i bokföringen.
/Malin
Fördelen med att få lönespecifikationerna individuellt, inklusive sociala avgifter, är att då är det i alla fall enkelt att bokföra kostnaderna per individ på det kostnadsställe som är relevant för personen.
Jag råkade också ut för de dumma defaultvärdet här. Varför är "Kontant" lön default? Om programmet ska ge sig på att gissa (vilket det inte hade behövt då programmet kan kolla på de tidigare utbetalningarna, som gått från Företagskontot, givetvis), varför gissa på Kontant lön? Detta är Sverige - vem betalar lön i cash nuförtiden här?
Uppdaterade också precis....INGEN TREVLIG UPPDATERING!!!!!!!
Hej @jocke4u
Tack för att du hör av dig till oss. Är det något speciellt du fastnade på och som jag kan hjälpa dig med så hör gärna av dig så hjälps vi åt.
Trevlig helg
//Tinna
Samma problem för mig efter "uppdateringen". Om jag ska jag vara ärlig så vet jag inte varför jag fått uppdateringen, är det ens meningen? Alltså att jag har menyvalet "Lön direkt" istället för "Lön - Lönebesked". Ser ex. att er utbildningswebb fortfarande visar hur man skapar Lönebesked på det gamla sättet: https://www.youtube.com/watch?v=TmCxz_OJyVA&list=PLCA105369B4EE03B0&index=18
Om det är meningen att det ska vara ett 1:1-mappning mellan funktionerna och en sömnlös uppdatering för användarna så har ni inte lyckats särkilt väl tyvärr. Jag har inte haft tid att läsa/lyssna på guide om "Lön direkt" om nu det är vad ni förväntar er?
Har noterat tre problem:
- I samband med migrering av anställda blev "extra skatt" felvänd med minus
- Har två anställda varav den ena har fått värde "Kontant" efter uppdateringen och, likt Mats, har jag överföring separat som jag vill matcha och vill ej ange clearing/banknr i Visma
- Krångligare med fler steg/klick för att skapa exakt samma lönebesked varje månad för mina två anställda
Hör av mig till er support imorgon.
Hej @JonasKa
Tack för att du uppmärksammade oss på filmen som vi borde ha plockat bort när Lön Direkt introducerades.
På frågan rörande skatten misstänker jag att du kan ha lagt in extra skatt i negativt belopp precis som hanteringen såg ut innan du bytte till Lön Direkt? I Lön Direkt ska värdet stå med positivt tecken.
Vi är medvetna om att det just nu är många klick och det är något vi håller på att se över inför framtiden.
Välkommen att kontakta supporten och välkommen som ny forummedlem.
//Tinna
Hej igen,
Jag fick hjälp via supporten vid förra lönekörningen. Fick då tipset att använda "Enkel lönekörning" nästa gång för färre klick. Dock matchas nu inga "Kassa- och bankhändelser" trots att alla anställda nu har värdet utbetalning "Bank". Kontaktar supporten imorgon igen 😞
En annan sak, men till relaterat till innehållet är Lönekörningsvyn där jag tycker er UX-avdelning misslyckats med att bygga en pedagogisk layout. Oklart utifrån sidan om saker skall ske i någon speciell ordning samt inkonsekvent hur utförda åtgärder markeras (det jag markerat i gult). Bättre kan ni!
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.