Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Mona-Lisa
UTFORSKARE

Löneart för utbetalning av dricks - eEkonomi lönebesked

Hej

Vi har fått dricks betald med bankkort och vad jag förstår är den skattepliktig då men momsfri. Jag har skapat ett eget bokföringskonto 2896 som jag kallat skuld till personal-dricks där jag lagt den. Nu ska jag betala ut dricksen i samband med lönen till mina medarbetare. Jag använder Visma eEkonomi lönebesked. Vilken löneart ska jag använda? Och hur kopplar jag skuldkontot till utbetalningen i bokföringen så att skulden nollas? Eller sker det automatiskt med någon av lönearterna? Om jag har gjort fel, hur ska jag göra istället?

Mvh Mona-Lisa

4 SVAR 4
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Mona-Lisa!

Det är korrekt att dricks betalt med bankkort är skattepliktig och momsfri!

Eftersom att dricksen är skattepliktig så är det 'Tillägg före skatt' som du ska använda som löneart, som bokförs på kontot 7210. Detta ser du under InställningarFöretagsinställningar - Löneuppgifter. För att du ska kunna fortsätta att använda 7210 för andra typer av tillägg innan skatt så rekommenderar jag att du har kvar det kontot i inställningarna.

För att redovisa dricksen från ditt skuldkonto till löneartskontot kan du göra en manuell verifikation där du bokför 2896 i debet mot 7210 i kredit. Eftersom att dricks som inkommit via bankkort räknas som en skuld till personalen så ska det också redovisas vilka ur personalen som har mottagit betalningen i er bokföring.

Om du tycker att något känns oklart är det bara att återkomma här i forumet så hjälper vi dig!

/Tinne

Tack för ditt svar. Men är det inte i så fall konto 7010 istället för 7210 jag ska använda eftersom det är arbetare och inte tjänstemän som ska få dricksen?

Hej!

Helt rätt tänkt. Gäller det kategori arbetare så använder du bokföringskonto 7010.

Ha en fin dag!

Tinna

Hej

Kan du visa upp mig hela processen för hur man göra detta

MVH

George