Hej!
Jag är ny på det här, så förklara gärna som om ni förklarar för en fyraåring! 🙂
Mitt problem i punktform:
- Korrekt lönebesked skapat för februari
- Korrekt arbetsgivardeklaration skapad (korrekt i förhållande till ovan lönebesked)
- Korrekt skatt och arbetsgivaravgift inbetalade till Skatteverket
- Utbetalning från Företagskontot matchad mot händelser på skattekontot och bokfört
- MEN jag betalade ut för lite lön till mig själv, så utbetalningen stämmer inte med lönebeskedet.
Jag gjorde därför en extra lönutbetalning av mellanskillnaden, då jag räknade med att helt enkelt kunna matcha 1:a och 2:a utbetalningen mot lönebeskedet. Detta går inte eftersom utbetalningarna inte har samma datum... Tänkte då att om jag makulerar lönebeskedet och skapar två nya lönebesked som stämmer med de två utbetalningarna, så går det ihop. Det går inte att makulera lönebskedet. När man försöker, så kommer Visma med det något kryptiska meddelandet:
"Du kan inte skapa lönebesked på ett datum som finns med i en bokförd arbetsgivardeklaration. Kontrollera utbetalningsdatumet eller ångra den skapade arbetsgivardeklarationen."
Summering:
Alla till skatteverket inbetalde skatter och avgifter stämmer. 1:a + 2:a lönutbetalningen ger korrekt utbetald lön.
Hur löser man detta på smidigaste sätt?
STORT tack för hjälpen!
Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 22-12-07
Löst! Gå till lösning.
Hej!
Så här gör du:
- Matcha den första utbetalningen från bankkontot till dig mot lönespecen. Därefter väljer du Ny bokföringshändelse som nu lyser grön. Bokför resterande belopp mot konto 2893.
- Utbetalning 2 som du gjort till dig själv bokför du mot konto 2893.
Klart!
Återkom igen om du har frågor 🙂
Mvh
Lovisa
Hej Lovisa!
Stort tack för försöket men så var det det där med fyraåringen... 🙂
Om jag matchar första utbetalningen mot lönebeskedet, så står det "Belopp att stämma av: 4097 kr" (som är det resterande beloppet). "Ny bokföringshändelse" lyser nu grön. När jag väljer "Ny bokföringshändelse", så får jag ett antal alternativ. Det enda alternativ som ger mig möjlighet att kontera på konto 2893 är om jag väljer "Övrig insättning" och därefter "Egen kontering". Detta skulle debitera konto 1930 och kreditera 2893. Är det rätt väg at gå? Betyder detta i lekmannatermer att företaget (konto 1930) lånar de 4097 kr från mig som ägare av företaget och därför har en skuld till mig som bokförs på konto 2893? Jag matchar alltså därefeter bankhändelsen för utbetalningen av restbeloppet mot konto 2893 (dvs mot lånet)?.
Stort tack igen!
Mvh
Henrik
Hej!
Helt rätt allt du skrivit :). Övrig kontering - Egen kontering är korrekt.
Super! Nu kan jag det också! 🙂 Tack för hjälpen!
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.