Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Markus1
MEDLEM

Månadsvis avskrivning av inventarie - eEkonomi

Nu gjorde jag nog fel... men kan någon berätta för mig hur man gör månadsvisa avskrivningar av en inventarie i eEkonomi? Hade för mig att man tidigare kunde göra detta någonstans.

Idag när jag gick in under Bokföring - Inventarier och klickade på åtgärder och "Gör avskrivningar" så skrevs hela restvärdet av per den 31/12-19.
Inte hela världen kanske, men tidigare så har jag fått 1/12 bokförd den sista varje månad vilket gjort att månadsrapporterna har stämt.

Vet någon vad jag gjorde för fel? (och om det går att rätta till på något smidigt sätt).
1 SVAR 1
Markus1
MEDLEM

Lösningen:
Under menyn Inställningar -> Företagsinställningar och fliken "Bokföringsuppgifter" skall valet under "Avskrivningsinställningar" vara på månadsvis förstås. Oklart varför detta ändrat sig till "Årsvis".

Under Bokföring -> Inventarier klickar man på Inventarien så att den fälls ut, klickar på "statistik" och sedan klickar man på den senaste händelsen (i mitt fall den felaktiga årsavskrivningen per den 31/12-19) och sedan på "Ångra". Det är bara den senaste händelsen som går att ångra.

Efter det kunde jag göra avskrivningar månadsvis på nytt igen.