Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

pata__
UTFORSKARE

Manuell betalning leverantörsfaktura

Jag har ett antal leverantörsfakturor inlagda och en av dessa har jag betalt med privat kort. Jag har försökt att bokföra detta på flera sätt. Dels har jag försökt skapa en manuell verifikation, och väljer 2440-kontot. Jag får då möjlighet att söka på fakturor men boxen som dyker upp är tom. Jag har också sett på en av era hjälpsidor att man ska kunna välja att man betalt med egna pengar direkt i leverantörsfakturan när man valt betalning. Men där finns bara valen företagskonto och kassakonto. Hur ska jag göra utan att behöva ångra fakturan och göra om det helt manuellt? Jag har kryssat i manuella betalningar i företagsinställningarna.


3 SVAR 3
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Pata,


På den skrivna hjälpsidan Matcha utbetalningar manuellt finns det beskrivet hur man registrerar inköp som betalats med egna pengar för både aktiebolag och enskilda firmor. Utifrån din beskrivning känns det som att du bokför enligt kontantmetoden eftersom att du inte får upp något i listan under Faktura på den manuella verifikationen, förmodligen då för att det inte har bokförts något på 2440 i första skedet när du bokfört fakturan. Vi rekommenderar alltid att man skapar upp fakturorna under Inköp - Leverantörsfakturor men i detta fallet får du registrera det som en manuell verifikation istället. Om du redan hunnit registrera en leverantörsfaktura kan du ångra fakturan under Inköp - Obetalda leverantörsfakturor - sedan skapa en manuell verifikation enligt följande: 

2893 - Kredit
Inköpskonto - Debet
Ingående moms - Debet

Då får du inköpet och momsen registrerad men ingen leverantörsskuld ska bokas upp. När utbetalning sedan sker från företaget till ditt privata konto skapar du en bankhändelse på det och matchar som Övrigt uttag - Egen kontering och bokar det mot 2893 Debet.


Hoppas detta kan förtydliga. Jag har lyft vidare att förbättra den skrivna hjälpen med en förklaring hur man gör när man arbetar utifrån kontantmetoden med AB också.


Ha en fin dag!
/Theodor

Ah, jo det är kontantmetoden. Tänkte inte på att konto 2440 inte används då (utom vid årsskifte).

Jag gjorde allt via manuella verifikationer förut och insåg inte fördelarna med leverantörsfakturor. Men då fick jag själv ha koll på fakturor som var på gång med deras underlag (pdf-filer) på något annat ställe. Och så har man ju hjälpen med att den kommer ihåg föregående konteringar för samma leverantör. Plus att jag antar man med automatik får det konterat på 2440 vid årsskiften.

Tack för glasklart svar!
-Patrick

Hej igen,


Härligt att du hittat fördelen med att göra det genom Inköp - Leverantörsfakturor som jag också rekommenderar framöver, men att det nu vid detta specialfall får göras via manuella verifikationer istället.


Precis som du skriver så sker uppbokning mot 2440 respektive 1510 vid årsskiftet per automatik när man arbetar med kontantmetoden i eEkonomi. Du kan läsa lite mer om det i tråden Supporten tipsar: Hantera kontantmetoden (bokslutsmetoden) vid årsskiftet - eEkonomi.


Allt gott!
/Theodor