Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

LW -60
UTFORSKARE

Manuella "betalningar" av leverantörskrednotor

Satt med ett gäng fakturor att betala till samma leverantör. Där ibland ett stort antal kreditnotor, som skulle dras i samband med betalningarna. I och med att Nordeas filbetalningstjänst inte riktigt lirar rent när det gäller kreditnotor fick jag upp varningar att det var fel på filen jag försökte läsa in. Jag skred till verket och sammanställde ett dokument i Excel där jag staplade upp alla fakturor och kreditnotor jag tänkte betala i klump och skickade till leverantören, så de skulle förstå vad jag höll på med.

Det resulterade i att jag gick in på varje faktura och gjorde manuella betalningar enligt listan när betalningarna gått igenom. Det funkade ju till viss del, kan man säga. Jag har ställt in att alla utbetalningar skall gå på verifikationsserie U. Det visade sig att kreditnotorna hamnade under I istället, I för inbetalningar.

Går jag in och "betalar" en kreditnota, är det likväl en leverantörsfaktura det handlar om, jag får ju inte betalt av en kund på en kundfaktura. Därför anser jag att betalningen borde peka mot verifikationsserie U istället. 

Mvh, 

Lena

2 SVAR 2
Pacsac
CHAMPION

en kreditfaktura från en leverantör är väl att anse som en intäkt?

I eEkonomi så sköts detta automatiskt när man har bankkoppling till Handelsbanken (t.ex.), kreditfakturan dras från nästkommande faktura från samma leverantör. Men nu verkar inte Nordea fungera på det sättet.

Har leverantörsfakturorna registrerats under leverantörsfakturor så måste även betalning av dom registreras via kassa och bankhändelser.

Nej, inte är det en intäkt i mina ögon och jag tycker att Nordea borde ta och kamma till sig lite och kika hur de andra internetbankerna fungerar och har för styrkor. Men det här är inte rätta forumet för det.

Mvh Lena