Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

KABE Husbilskluibb
UTFORSKARE

Massfakturering i förening

Har tidigare fakturerat årsavgift till medlemmar (samma faktura till alla medlemmar) via Visma Förening. En mycket enkel hantering. Där finns valet

KABEHusbilskluibb_0-1667719205137.pngsom snabbt löser detta.

 

Nu tänker jag fakturera årsavgift för 2023 via eEkonomi och försöker finna beskrivning för tillvägagångsättet. Finner inget val, Markera alla, så jag söker vidare och kommer fram till denna förklaring.
I kundbilden finns valet Kundgrupper,

KABEHusbilskluibb_2-1667719935265.png

och vid fakturering om jag markerar valet,

KABEHusbilskluibb_3-1667720118924.png

dyker möjligheten att välja Kundgrupper upp om det blivit registrerat på kund,

KABEHusbilskluibb_4-1667720218114.png

Nu blir min fråga, måste alla kunder som skall faktureras med "samma faktura" också ha identisk Kundgrupp för att kunna väljas i en klump? Eller finns det andra enklare sätt?

Om nu det måste till att alla medlemmar får samma Kundgrupp blir följdfrågan hur jag enklast kan markera detta på medlemmen utan att göra det för varje styckevis. Letar alltså efter en massuppdatering av Kundgrupp Medlem till alla Medlemmar(Kunder).

 

Varför får jag alltid känslan av att Visma SPCS verkar ha nedprioriterat det som är viktigt/väsentligt för Föreningar i eEkonomi när de nu stänger ned Visma Förening per 2023-12-31. Förr fick jag acceptera att programmerare kallade saker i programmen för något som vi brukare inte gjorde. För att komma i deras kostym fick vi banta! Men visst borde vi väl kommit längre 2022 än att behöva kalla Medlem för Kund.
Snart heter patient också kund och intern också för kund. Prästen kommer säkert också att prata om sina kunder!

/Rolf Gustafsson

 

3 GODKÄNDA SVAR

Hej Rolf!

Gillar hur du tänker och jag har också försökt att hitta ett sätt att kringgå den manuella biten men tyvärr så går det inte att få med kundgrupperna när du exporterar eller importerar kundregistret så där går vi bet. 

 

Jag har varit i kontakt med våra produktspecialister och som jag skrev tidigare så blir vi glada om du lämna gärna ett förbättringsförslag till våra utvecklare av programmet. 

 

//Tinna

 

 

Visa lösning i originalinlägg

Helene Struthers
PRODUCT OWNER

Hej på er! 

 

Det är glädjande på ett sätt att kunna följa er diskussion och få insikt i hur ni känner kring Visma Förening och Visma eEkonomi för föreningar, och era tankar kring oss som leverantören bakom båda programmen. Här delar ni ju flera åsikter och det tar vi förstås till oss. 

 

Jag har full förståelse för att det skaver när funktionaliteten inte är identiskt eller man inte kan hantera ett behov som man löst tidigare. Vi är väl medvetna om flertalet konkreta skillnader mellan det lokalt installerade programmet och vår molnlösning. Visma Förening har varit ett utomordentligt bra program för många föreningar i två decennier och det var från start en genuin satsning på ett renodlat Föreningsprogram. Vi har dragit många lärdomar av Visma Förening under åren och vi har en bra bild av både dess svagheter och styrkor. 

 

En av de främsta insikterna vi fått under alla åren med Visma Förening är att merparten av användarna endast nyttjat bokföringsdelen i programmet dvs registrerat manuella verifikationer. Samt att faktureringsfunktionaliteten, som fullt ut efterliknar vårt stora affärsystem Visma Administration 2000, varit den svåraste funktionen för våra användare att förstå och hantera fullt ut. Men av precis samma anledning är det faktureringsdelen som uppskattas stort, av de användare som verkligen anammat programmet och förstår hur de ska nyttja flexibiliteten fullt ut. 

 

I vår strategi med Visma eEkonomi har vi inte som ambition att skapa ett renodlat föreningsprogram på webben. Här har vi istället valt att paketera allt det bästa med automatisk bokföring, automatisk fakturering, bankkoppling, uppföljning med grafer, utbetalning av arvoden, obegränsat antal användare mm - i ett superpaket för just föreningar. Till en bråkdel av vårt ordinarie pris på allt det som ingår. Vårt föreningspaket är ett av våra mest populära erbjudaden i vår nyförsäljning. 

 

Slutligen vill jag bara förtydliga att jag instämmer i de förbättringar ni föreslår kring fakturering och medlemshantering. Vi har bra koll på de skillnader som finns mellan programmen och vi väger in det när vi gör prioriteringar bland önskemål på hela produktserien från våra olika användargrupper.  

Visa lösning i originalinlägg

Helene Struthers
PRODUCT OWNER

Hej igen Rolf! Tack för återkopplingen! Jag håller fullkomligt med dig angående exporten av kundregistret, den är både svår att hantera och saknar viktiga uppgifter. Jag har en förhoppning om att vi på sikt kan hitta bättre lösningar på att arbeta med listorna och exportera/importera information, det skulle skapa större flexibilitet för många olika användare. Och kundgrupper som element i filen har vi börjat titta lite smått på. Det är många som efterfrågat det. 👍

 

 

Visa lösning i originalinlägg

10 SVAR 10
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Rolf!

 

I Visma eEkonomi för föreningar finns ingen funktion för massuppdatering av kunder/medlemmar liknande den du hade i Visma Förening. I Visma eEkonomi får du istället skapa en kundgrupp och första gången får du manuellt välja till en kund i taget precis som du skriver. Jag lägger in en länk till programhjälpens avsnitt Kundgrupp om någon annan forummedlem vill veta hur man skapar kundgrupper i programmet. 

 

På din fråga “måste alla kunder som skall faktureras med "samma faktura" också ha identisk kundgrupp för att kunna väljas i en klump?” är svaret nej. Det går fint att ha flera kundgruppen på “samma” faktura. 

 

Vi har en variant, Visma eEkonomi Pro, där det finns funktion för massuppdatering på kunderna, dock har den programvarianten en annan prisbild.  

 

Om du vill lägga ett önskemål om en programförbättring till våra utvecklare så gör du så här:

 

I Visma eEkonomi finns det en knapp längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag. Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma eEkonomi. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål. 

 

eekförslag.PNG

 

Har du några följdfrågor eller funderingar eller om du vill att vi ska visa dig i ditt program är du välkommen att höra av dig till våra kunniga kollegor på supporten

 

Ha en bra vecka och välkommen tillbaka till forumet

//Tinna

Tack Tinna.

Följande tanke dyker upp nu. Jag lägger till en kundgrupp som jag kallar "Medlem" på några "kunder". Tar ut en exportfil. öppnar den och i den aktuella kolumnen kopierar jag in "Medlem" på alla tomma rader/celler. Därmed har alla kunder beteckningen "Medlem".

Importerar sedan filen. Har jag därmed också fått alla kunder markerade med kundgruppen "Medlem" på ett enkelt sätt?

Eller måste jag i programmet göra det kund för kund?

/Rolf

The lazy one 

Hej Rolf!

Gillar hur du tänker och jag har också försökt att hitta ett sätt att kringgå den manuella biten men tyvärr så går det inte att få med kundgrupperna när du exporterar eller importerar kundregistret så där går vi bet. 

 

Jag har varit i kontakt med våra produktspecialister och som jag skrev tidigare så blir vi glada om du lämna gärna ett förbättringsförslag till våra utvecklare av programmet. 

 

//Tinna

 

 

KABE Husbilskluibb
UTFORSKARE

Tinna!

Måste tillstå att jag blir mer och mer ledsen (uppgiven) över hur Visma SPCS hanterar "föreningsbitar" i eEkonomi. Får det starka intrycket att damerna och herrarna som ligger bakom eEkonomi INTE har någon djupare insikt i hur en förening arbetar med sin medlemskontakt. Förlåt, det heter ju kundkontakt! Kära någon! En förening består ju icke allenast av redovisning.

Med den "föreningslösning" som idag finns i eEkonomi, eller rättare sagt INTE finns i eEkonomi, är jag rädd att Visma SPCS kommer att förlora dessa kunder. Kanske är det en medvetet förfarande? F.. trott! Tänka sig att manuellt för drygt 500 medlemmar behöva komplettera alla med en kundgrupp för att enklare få till en "massfakturering". Föga datatekniskt löst. Ett arbete som tar drygt 1½ dag utan kaffepaus! Tänk dig att åka från Växjö till Umeå och behöva stanna drygt 500 gånger på resan för att komma fram...

Jag blir arg streckgubbe.jpg

Rolf

 

MatsEngström
NY MEDLEM

Håller med dig Rolf, föreningstöd saknas helt, Visma vill inte ens öppna upp dokumenten så att kan kalla fakturan för Medlemsavi, en enkel textredigering.

Dom saknar helt viljan att göra små enkla korrigeringar. 

KABE Husbilskluibb
UTFORSKARE

Kan det kanske vara så Mats att de som var med och skapade Visma Förening inte längre finns kvar i Visma SPCS och därmed har kunskapen om föreningshantering tappats bort? För tror inte det är illvilja utan helt enkelt brist på insikt. Men i och för sig borde de begripa att en enkel medlemslista borde det finns möjlighet till att skriva ut. Nu måste brukaren vara "expert" på Excel!

Sverige kan bättre!
Sverige kan bättre.jpg
/Rolf

Helene Struthers
PRODUCT OWNER

Hej på er! 

 

Det är glädjande på ett sätt att kunna följa er diskussion och få insikt i hur ni känner kring Visma Förening och Visma eEkonomi för föreningar, och era tankar kring oss som leverantören bakom båda programmen. Här delar ni ju flera åsikter och det tar vi förstås till oss. 

 

Jag har full förståelse för att det skaver när funktionaliteten inte är identiskt eller man inte kan hantera ett behov som man löst tidigare. Vi är väl medvetna om flertalet konkreta skillnader mellan det lokalt installerade programmet och vår molnlösning. Visma Förening har varit ett utomordentligt bra program för många föreningar i två decennier och det var från start en genuin satsning på ett renodlat Föreningsprogram. Vi har dragit många lärdomar av Visma Förening under åren och vi har en bra bild av både dess svagheter och styrkor. 

 

En av de främsta insikterna vi fått under alla åren med Visma Förening är att merparten av användarna endast nyttjat bokföringsdelen i programmet dvs registrerat manuella verifikationer. Samt att faktureringsfunktionaliteten, som fullt ut efterliknar vårt stora affärsystem Visma Administration 2000, varit den svåraste funktionen för våra användare att förstå och hantera fullt ut. Men av precis samma anledning är det faktureringsdelen som uppskattas stort, av de användare som verkligen anammat programmet och förstår hur de ska nyttja flexibiliteten fullt ut. 

 

I vår strategi med Visma eEkonomi har vi inte som ambition att skapa ett renodlat föreningsprogram på webben. Här har vi istället valt att paketera allt det bästa med automatisk bokföring, automatisk fakturering, bankkoppling, uppföljning med grafer, utbetalning av arvoden, obegränsat antal användare mm - i ett superpaket för just föreningar. Till en bråkdel av vårt ordinarie pris på allt det som ingår. Vårt föreningspaket är ett av våra mest populära erbjudaden i vår nyförsäljning. 

 

Slutligen vill jag bara förtydliga att jag instämmer i de förbättringar ni föreslår kring fakturering och medlemshantering. Vi har bra koll på de skillnader som finns mellan programmen och vi väger in det när vi gör prioriteringar bland önskemål på hela produktserien från våra olika användargrupper.  

Hej Helene.

Uppskattar att du tog dig tid att svara. 

Du skriver, " ett superpaket för just föreningar". Ja, om det bara är redovisningsdelen som åsyftas. Jag menar dock på, att kalla det för Visma eEkonomi (för) Förening, är en kraftig överdrift. Att det är ett utmärkt program för föreningar som vill underlätta sin redovisning kan jag hålla med på. Men fortfarande är det en nitlott vad gäller det som inte omfattar redovisning. För redovisning finns färdiga listor att skriva ut. För "föreningsdelen" finns inget, undantaget *.csv-fil som kräver en mycket god insikt i Excel för att kunna bli läsbar för t.ex. våra medlemmar.

 

Så min förhoppning är att det likt i politiken tas lite pengar från ett konto, i detta fallet inom Visma SPCS, och förs över till föreningsdelen i Visma eEkonomi (för) Förening. Jag hoppas du inser vilket hästarbete det är att skapa en medlemslista som alla medlemmar kan läsa. Idag kommer inte ens *.csv-filen ut i medlemsnummerordning.
Vore tråkigt att efter 2023 behöva lämna Visma. Klev in för längesedan i något som hette Compact och idag kallas Visma Compact 6.

 

Ska bli spännande att se vad "morgondagen" har i sitt sköte.

B4N/Rolf Gustafsson

 

Bild på en "medlemslista" innan typografen och Excellexperten lagt sina händer på den.
Customers Export.jpg

 

Helene Struthers
PRODUCT OWNER

Hej igen Rolf! Tack för återkopplingen! Jag håller fullkomligt med dig angående exporten av kundregistret, den är både svår att hantera och saknar viktiga uppgifter. Jag har en förhoppning om att vi på sikt kan hitta bättre lösningar på att arbeta med listorna och exportera/importera information, det skulle skapa större flexibilitet för många olika användare. Och kundgrupper som element i filen har vi börjat titta lite smått på. Det är många som efterfrågat det. 👍

 

 

MatsEngström
NY MEDLEM

Databasen är ju helt klart felkonstruerad