Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

KABE Husbilsklubb
UTFORSKARE

Massfakturering

Livet är en ständigt pågående kamp!

Förbereder fakturering av årsavgift för 2023 för drygt femhundra (500) medlemmar. Eftersom INTE eEkonomi från början har funktionen, markera alla, har jag mödosamt blivit tvungen att skapa en kundgrupp (medlem) som alla medlemmar åsatts manuellt, medlem för medlem!


När väl detta nu är gjort så tar jag nästa steg för att förbereda fakturan, som blir identisk till alla. Väljer Ny kundfaktura och därefter väljer jag att öppna kundfältet och där bocka för, Välj flera kunder och där nu möjligheten att välja kundgruppen Medlem, vilket jag gör. 
Till min förvåning blir jag hälsad med detta meddelande,
Visma eEkonomi massfakturering 2022-12-26.png

MEN VAD I H... är nu detta? Här får jag nu information om att jag bara kan använda en specifik kundgrupp per nationalitet och valuta. I gamla FINA Visma Förening gick det utmärkt. Så vi som har medlemmar i Norge, Danmark och Finland måste alltså skapa en specifik kundgrupp för respektive land. Möjligen då Medlem, Medlem NO, Medlem DK och Medlem FI. Inte f.. vad det någon från Visma som informerade om detta.

 

Konsekvensen av detta blir alltså att när vi skall ha årsmöte i maj 2023 och skall skicka mötesfaktura till deltagarna måste vi, säg att 92 ekipage anmält sig, skapa fyra olika kundgrupper för samma faktura. En kundgrupp för de som är svenska deltagare av de 92 samt tre för de övriga. Snacka om tungrott system!

Var fanns intelligensen hos de personer som snickrat ihop detta system eEkonomi. Får en bild av att de personerna inte förstått sig på affärsverksamhet över huvud taget. Detta är ju bara datatekniska lösningar som är från en svunnen tid! Jag blir gråtfärdig.

 

Slutsatsen av detta blir att enklaste lösningen är att fakturera årsavgiften för 2023 via Visma Förening som vi av säkerhetsskäl behållit. Känner redan nu hur behovet av Samarin tilltar.

Säg mig den lycka som vara för evigt!

*Bild borttagen av Community Manager

 

 

3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Rolf!

Jag förstår din frustration och att detta blir ett besvärligt arbetssätt för dig. Jag har tagit med mig detta vidare internt och vi kommer att återkoppla till dig. Vill dock flagga för att vi kan ha lite längre svarstider kring jul och nyår, men jag vill att du ska veta att vi har tagit det vidare och kommer att besvara dig.

Jag hoppas att du ändå har haft en fin jul och får ett härligt nyår utan samarin.

/Tinne

KABE Husbilsklubb
UTFORSKARE

Tinne,

I took an Apple instead!

 

B4N/Rg

 

 

Hej Rolf,

 
Jag kikar in här i tråden så du inte tror att vi har glömt dig! 
 
Som min kollega nämner har vi mottagit din feedback kring Visma eEkonomi för föreningar. Vi har vi en diskussion angående detta internt och kommer att återkomma när vi har mer information att dela med oss av. 
 
Önskar dig en fin torsdag och snart helg.
 
/Agnes 
Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂