Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

LxLasso
MEDLEM

Matcha bankhändelse på valutakonto med specifikt SEK-belopp

Vi har ett kontosaldo -36 465,57 på konto 2616 - Utgående moms privatpersoner inom EU.

 

Jag har precis överfört 3 579,75 EUR till skatteverket från vårt valutakonto för att täcka detta och försöker nu matcha den bankhändelsen på vårt valutakonto:

 

Screenshot 2021-10-08 at 17.14.13.png

Jag vill balansera SEK-beloppet på 2616 och att valutadifferensen skall gå in som kursvinst/förlust.

 

Hur går jag bäst tillväga då?

6 SVAR 6

Hej!

 

Har inte varit med om detta scenario tidigare och jag kollade lite på det men tror inte att det finns någon bättre lösning än att du bara matchar mot konto 1630. Sen får du göra en till verifikation där du justerar valutakursdifferensen på det inbetalda beloppet. 

 

Jag visste inte ens att det gick att betala i euro till skatteverket. Har du kollat att pengarna kommit fram? Om du har möjlighet för framtiden att betala i SEK så är det bättre tror jag 🙂

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Då gör vi så!

 

Detta är standardförfarande vid redovisning av OSS, i vårt fall försäljning av mjukvara till privatpersoner inom EU. Alla belopp är redovisade i EUR så det är så de vill ha inbetalningen, gissningsvis för att inte drabbas av valutakursförändringar eftersom pengarna skall vidare till olika EU-länder.

 

Screenshot 2021-10-11 at 13.48.46.png

 

/ Lars

Ah, har inte jobbat med det än. Men då kanske det inte ska bokföras på konto 1630 utan det kanske är ett eget skattekonto för detta? 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

(Detta har alltså inget med det vanliga skattekontot och konto 1630 att göra.)

LxLasso
MEDLEM

Det slutade såhär att jag först gjorde en matchning med manuell kontering på EUR-beloppet. När det var gjort öppnade jag verifikationen som då var i SEK och kunde rätta upp det med en valutakursförlust.

Bra! Låter som en ganska smidig lösning iaf :).  

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100