Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Thomas S
MEDLEM

Matcha bankutdrag mot Svenskalag där avgift är avdragen

Ganska ny på Visma eEkonomi, försöker komma igång med föreningens bokföring.

 

Vi använder Svenskalag för medlemsavgifter och en del annat. När en medlem betalar drar Svenskalag av sin avgift innan pengarna sedan förs över till vårt bankkonto. Exempelvis kan det se ut som följer:

 

Debit: Medlemsavgift 275 kr

Kredit: Kostnad Svenskalag -7,54 kr

Kredit: Överfört -267,46 kr

 

Jag kan hämta en SIE fil som skapar en verifikation från Svenskalag. Nu till problemet. När jag laddar in kontoutdraget från Nordea har jag ju bara en post på 267,46kr. När jag vill matcha denna post mot den ovanstående verifikationen (skapat från SIE-filen) får jag ingen match. Jag kan inte heller välja verifikationen om jag väljer "importerade verifikationer". Jag har försökt lägga till "Avdragen bankavgift" på 7.64 kr. 

 

Hjälp.

3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @MrTSwe och välkommen till oss - vad kul att du vill vara en del av vårt fina forum!

 

Jag ska försöka hjälpa dig så gott jag kan, men ska säga att jag inte är helt med på processen för medlemsavgifterna. Eftersom du importerar kontoutdraget så tänker jag att ni inte har någon bankkoppling? Jag har nedan försökt lägga upp steg för steg hur jag tolkar ert arbetssätt, återkoppla i tråden om jag missuppfattat det och visa gärna hur ni arbetar så kikar jag på det igen.

 

Såhär uppfattar jag ert arbetssätt:

1. Ni skickar en kundfaktura till era medlemmar från Visma eEkonomi på 275kr.

2. Medlemmen betalar via Svenskalag.

3. Svenskalag drar -7,54kr från medlemsavgiften.

4. Ni får då in 267,46 kr (medlemsavgiften-avgiften från Svenskalag) på ert företagskonto.

 

När du sedan försöker matcha kundfakturan i Kassa- och bankhändelser hittar du inte fakturan i listan. Vad får du för alternativ när du försöker matcha bankhändelsen?

 

Jag har försökt återskapa detta hos mig och har gjort en kundfaktura på 275kr. Jag har därefter lagt in en bankhändelse på 267,46kr som motsvarar medlemsavgiften-avgiften från Svenskalag inne i Kassa- och bankhändelser. Sedan väljer jag att Matcha bankhändelsen och väljer bokföringshändelse som Inbetalning från Kundfaktura - väljer upp kundfakturan som du skickade till medlemmen. Du kommer då få en differens där du kan välja Orsak till differens - välj Bankavgift:

 

 

Om du gör på det här sättet ska du kunna bokföra differensen som bankavgift.

 

Om ovan inte fungerar för dig får du gärna återkomma med hur det ser ut hos er och visa hur ni jobbar, så hjälps vi åt med att lösa detta.

Önskar dig en fortsatt fin dag!

/Tinne

Thomas S
MEDLEM

Hej och tack! Jag ringde supporten och vi upptäckte att det var en miss på vilka konto intäkterna registrerades på. Kontoutdraget från Nordea hamnade på 1930 medan verifikationerna hamnade på 1920. Eftersom jag inte kan påverka (vad jag vet) vilket konto kontoudraget hamnar får jag helt enkelt "hacka" CSV filen från Svenskalag innan jag laddar in den så att "rätt" konto används. Tack för hjälpen dock!

Hej @Thomas S 

Skönt att höra att det löste sig för dig och stort tack för att du uppdaterade mig. 

 

Hoppas vi ses i forumet snart igen.

/Tinna