Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sam___2
MEDLEM

Matcha händelse på rätt sida årsskiftet

Hej!

 

Jag gjorde ett inköp 29dec med företagskortet. Det står på min bank som att händelsen skett den 31dec. Dock i Visma eekonomi så dyker den upp (aut. bankkoppling) som en händelse som skett 3e jan 2022. 

Då köpet gjordes 2021 och jag använder kontantmetoden så anser jag att den måste matchas till ett datum 2021. Dock låter mig inte visma ändra datumet utan det jag har att välja på är bara att matcha den 3e jan 2022. 

Känns mäckigt att visma låser den datummässigt. Varför? Kan det ändras? Vad är alternativen? Skapa en manuell bankhändelse 29dec 2021 och sedan för 2022 matcha händelsen som bankkopplingen vill ha matched men också skapa en omvänd händelse så att dessa två under 2022 nollas ut?

 

Mvh

(Aktiebolag, kontantmetoden)

8 SVAR 8

Klassiskt problem. Pengarna dras alltid nån dag senare och så kommer en långhelg däremellan 🙂

 

Bokför kvittot genom att göra en manuell verifikation och ta konto 2890 i kredit mot kostnaden och eventuell moms. Utbetalningen i januari bokför du mot konto 2890 så att de tar ut varandra.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Hej!

Tack för ditt svar Lovisa. Lite mer detaljerat är följande vad du föreslår som mest korrekt i denna situation?

(köpte en programvara för 999kr)

 

Under "Kassa&bankhändelser" - skapa ny bankhändelse

29dec 2021

-999

pengar ut. 

 

Matcha sedan denna nyligen skapade händelse på följande sätt:

29dec

2890 övriga kortfristiga skulder  kredit 999

2641 moms   debet 199,8

5420 programvaror  debet 799,2

 

Därefter

3e jan 2022 där bankkopplingen (tyvärr) föreslog att jag ska matcha händelsen så matchar jag den på följande sätt:

1930 Företagskonto   kredit 999

2890 övriga kortfristiga skulder  debet 999

 

Mvh Sam

Nej, ingen ny bankhändelse utan du går till Bokföring - Verifikationer. Ny verifikation. Lägg in enligt nedan:

 

29dec

2890 övriga kortfristiga skulder  kredit 999

2641 moms   debet 199,8

5420 programvaror  debet 799,2

 

Därefter matchar du den befintliga bankhändelsen mot konto 2890.

 

Mvh

 

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Tack så mkt Lovisa!

zalt2020
UTFORSKARE

Hej,

Rätt ny på det här med bokföring, och undrar om någon kan hjälpa mig?

Var sen på bollen med att betala ut milersättning och friskvård(tänkte inte på att bankan skulle ha några dagar på sig att bokföra med, om jag bara gjort det några dagar tidigare🙄)

För enkelhetens skull, betalade ut 1000kr i milersättning och 2000kr i friskvård 31/12, har AB, E-ekonomi med bankkoppling så transaktionsdag är 31e men bankhändelsen bokfördes 3/1 på nya året, ville ju ha utgiften på 2021. 

Har fått till mig att man sätter det som/använder sig av upplupen kostnad, stämmer det? 

Hur gör jag då?

Gör jag först 2 manuella verifikationer a 31/12..och sen? var kommer matchningen med 3/1 in i bilden? och var/hur gör jag upplupen kostnad?

det kanske är lätt om jag bara börjar med den, men är mer rädd för att jag ska ställa till det istället..har hänt förr....🤣

är en väldigt liten firma så jag har inte mycket bokföring över ett år, så har inte riktigt lärt mig än hur allt hänger samman

Tack på förhand

Hej Zalt2020!

 

Jag har flyttat din tråd hit då jag tror att du hittar lösningen på din fråga här.

 

Om något känns oklart eller om du har andra funderingar är du alltid välkommen att återkomma till oss i forumet!

/Tinne

Tack, 

så upplupen kostnad har inte med saken att göra? Man kan ta vilket som? (eller det revisorn tycker?)

jag får testa, fick iaf svar på hur jag ska börja iaf😊

Hej!

 

En händelse räknas som en upplupen kostnad om du exempelvis endast har mottagit en vara i år 2021, men inte har fått någon form av underlag/faktura eller betalning.

I ditt fall ska det därmed inte hanteras som en upplupen kostnad, eftersom du har en kostnad och ett underlag/faktura i år 2021. Du kan förslagsvis använda 2890 - Övriga kortfristiga skulder, men du kan självklart fråga din revisor.

 

Om du har fler funderingar är du varmt välkommen tillbaka till forumet.

Önskar dig en trevlig helg!

/Tinne