Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Matcha iZettle och pensionsspar - eEkonomi

Jag behöver hjälp med att bokföra och matcha rätt händelse med rätt konto. Är ny i Visma eEkonomi och har fastnat lite.

Problem 1, jag använder mig utav izettel och tar emot betalningar ibland via kort. Hur bokför jag det rätt? Min moms är på 6%.

Problem 2, När en kund till mig för över pengar från sitt bankonto till mitt företagskonto - som ett autogiro, vilket konto ska jag matcha det med för att bokföringen ska bli rätt?

Problem 3, jag pensionsparar via folksam varje månad som drar pengar från mitt företagskonto - vilket konto ska jag matcha det med för att bokföringen ska bli rätt?

Tack på förhand!
4 SVAR 4
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

1 & 2: Har du någon kassaapparat eller hur redovisar du dina försäljningar? I Visma eEkonomi kan du skapa kontantfakturor (skrivs ut som kvitton) om du inte vill använda dig av ett kassaregister om du går under kassa-lagen.

3: Eftersom pensionssparande har väldigt många regler och variationer så hjälper vi inte till med de frågorna. Däremot finns det en massa andra diskussioner om detta här i forumet så om du söker på Pensionsspar så hittar du säkert svar på din fråga. Annars rekommenderar vi att du kontaktar en redovisningskonsult.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anna!

Tack för ditt svar. Jag har ingen kassaapparat och tar inte emot kontanter utan enbart tar betalt via fakturor och via kortköp, då använder jag mig utav Izettel. Hur gör jag för att gå vidare? 🙂

Hej igen!

Om du skapar fakturor i programmet så matchar du dem mot de inbetalningarna du har. Då väljer du Inbetalning av kundfaktura.
Kortbetalningar brukar räknas som kontant betalning och kräver då någon sorts kontantfaktura eller kassaregister.
Lättast är att du skapar fakturor i Visma eEkonomi med betalningssättet Kortbetalning och då matchar du de beloppen mot Inbetalning från betalkort.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Hej! 

Jag ser att ni är ett gäng i den här tråden som arbetar med iZettle och jag vill lyfta att vi idag har släppt en ny version utav Visma eEkonomi som möjliggör en integration till just iZettle.Det innebär att du numera kan integrera ditt iZettle-konto med Visma eEkonomi och på det viset få in transaktioner automatiskt. 

Läs gärna mer om hur du kommer igång med integrationen samt vad den innebär på vår hemsida.

Ha en fortsatt trevlig dag!

/Lovisa