Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

NatureStation
UTFORSKARE

Matcha tre bankhändelser med olika datum till två olika fakturor

Hej,

Jag har en fråga kring en en faktura som av misstag betalades utan moms i slutet av juni. I nuläget ligger det alltså en bankhändelse på 124,20 kr istället 155,25 kr i Visma. Detta märkte jag i början av augusti när jag skulle sätta mig med bokföringen och fick betala in momsen enskilt, alltså differensen 31,05 kr.

Sedan visar det sig att min kollega, som har varit bortrest hela sommaren, har fått en påminnelsefaktura hem till sig på momsen + 60 kr påminnelseavgift. Detta fick jag dock inte reda på förrän efter jag hade betalat in momsen så då fick jag betala in påminnelseavgiften enskilt i efterhand också. Det vill säga att det ligger tre bankhändelser i Visma nu där momsen står på både den första fakturan och påminnelsefakturan. 

Hur ska jag gå tillväga nu? För att förtydliga är alla betalningar gjorda på olika datum och ingen av bankhändelserna är alltså bokförda i nuläget. Vi använder kontantmetoden. 

Tack på förhand!

/Ida 

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Ida!

Om jag tolkar din fråga rätt så har du följande belopp med olika datum:

124,20 kronor
31,05 kronor
60 kronor

Själva fakturan är på 155,25 kronor

1.      Välj matcha på händelsen på 124,20 kronor

2.      Matcha händelsen mot fakturan

3.      Orsak till differens- Välj Delbetalning

4.      Bokför

5.      Matcha händelsen på 31,05  kronor mot samma faktura så den blir slutbetald

6.      Bokför

7.      Matcha sedan påminnelseavgiften på 60 kronor som Övrigt uttag – Egen kontering mot valfritt konto.

Hoppas detta blir som du har tänkt dig och annars är du alltid välkommen att höra av dig till supporten så hjälper vi dig gärna. 

//Tinna