Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Jonas konsult
UTFORSKARE

Matchning av kundfaktura från föregående räkenskapsår

Hej!

Med tanke på att automatiken inte riktigt passade mig för skattehändelser frågar jag här angående en kundfaktura som har betalts i år (ny bankhändelse) men är utställd förra året. Bakgrund: Kontantmetoden, litet företag, kommer sannolikt att använda K2 för årsredovisning.

Fakturorna har bokförts som verifikationer (till skillnad från löpande hanteringen) enligt årsavstämningschecklistan i eEkonomi. De är därmed upptagna som kundfordringar under 1510. Därför är jag osäker på vad som händer om jag nu skulle matcha fakturan mot bankhändelsen. Ger det några problem bokföringsmässigt för 2022? För om risken finns, tänker jag att det är bättre att jag gör en helt manuell kontering. Å andra sidan så bryts kanske matchningen till själva fakturan, vilket väl inte är tanken med systemet?

1 SVAR 1
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Jonas!

Precis som du har gjort så ska du lägga in alla fakturor som hör till räkenskapsåret innan det avslutas, obetalda fakturor bokförs då per automatik som kundfordran i samband med att du skapar årets sista momsredovisning. När du matchar fakturan mot bankhändelsen när du har fått betalt, registreras den som inbetald och då kvittar programmet automatiskt kundfordringarna åt dig.

Jag hoppas detta hjälper dig i din fråga. Om jag har missförstått eller om du har några andra funderingar är du självklart välkommen att återkomma.

Trevlig helg!

/Tinne