Följande är i grund och botten bara en upprepning av vad som redan skrivits men med kanske lite andra ord. Jag hoppas det ger något och ber om ursäkt på förhand om jag blir övertydlig. Detta är min personliga tolkning av hue eEkonomi fungerar.
Jag förutsätter att denna tråd handlar om närvaro/frånvaro av den gröna knappen "Matcha" i bankkontoutdragen?
Förenklat sett så hanterar matchningsfunktionen bara öppna fakturor som finns fakturareskontran, Man kan se reskontran är som en extra lista som ligger vid sidan om den vanliga listan med verifikat. Så en faktura där man använt eEkonomis inbyggda funktioner (som man lagt upp via Leverantörsfakttururor/Kundfakturor) kan på sätt och vis sägas finnas på två ställen: dels som ett verifikat i huvudboken men även som en post i fakturareskontran. Reskontran är egentligen bara en extra påminnelse-/att-göra-/komma-ihåg-lista.
Matchningsfunktionen arbeta bara mot (tittar i) den pågående/öppna reskontran, den tittar inte på de bakomliggande verifikaten. Därför ser man inte det verifikat man själv skapat manuellt eller fakturor som är stängda reskontran (t.ex. om de är markerade som betalda).
Jag kan starkt rekommendera Vismas Youtube-filmer om fakturahantering samt bankkonton i eEkonomi. Både för att se hur du bäst bokar/matchar dina gamla manuella fakturor men även för att se hur Visma har tänkt sig att man skall arbeta i eEkonomi så det blir lättare i framtiden.
Matchningsfunktionen (den gröna Matcha-knappen) arbetar/fungerar generellt bara med liknande extra funktioner/listor som ligger vid sidan om verifikaten i huvudboken. Detta märks även när det gäller lönehanteringen, moms, och olika form av skatter.
Kommentar: Jag tycker personligen att eEkonomi borde kunna ställas in att matcha mot många fler faktorer/begrepp även bland verifikaten men Visma har än så länge bedömt det som för stor risk för fel. Något jag i alla fall delvis förstår. 🙂