Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Matchningsproblem - eEkonomi

hej jag kan inte match en bokförd faktura från er Visma som betalades från mitt affärskonto på handelsbanken 4 april. har kör fast
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! 

Den faktura du vill matcha bankhändelsen mot - är den måhända redan betald av någon anledning? 
Om du öppnar fakturan kan du se vilka relaterade verifikationer som finns. 
Detta kanske kan ge dig en ledtråd. 

Lycka till!
Khedron Wilk
CHAMPION

Hej BMS!

Några extra frågor för att kanske snabba på den gemensamma problemlösningen:


1. Om jag förstår det rätt: Du har fått en faktura, fakturan i sig är bokförd, den är betald och nu vill du bokföra betalningen men av någon anledning så går det inte?

2. Är problemet att programmet inte verkar göra det som det normalt gör/kan göra eller är det att du inte riktigt vet hur du skall göra? (Svaren blir lite olika beroende på vilket.)

3. Hur kom fakturan till dig från första början? På papper och manuellt inlagd i Visma av dig eller elektroniskt via Autoinvoice?

4. Använder du kontantmetoden eller faktureringsmetoden?


Med vänlig hälsning,

Glad bokföringsamatör
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej jag löste problemet med en manuell bokföring.

En kort sammanfattning.
Jag fick en faktura, i det här fallet av er i Visma via mail. för min webbtjänst.

jag bokförde den när jag fick den via mail, och printade ut och skannade/ fotade den med mobilen som jag numera gör. 

sen la jag ett betalningsuppdrag via mitt affärskonto i HB. på förfallodagen 3/4

Sen kunde jag inte matcha betalningen när banken hade betalat.  programmet hittade inte fakturan trots att det fanns en bokförd verifikation som leverantör skuld.


jag la en manuell bokföring och lyckades till slut. Den första från er gällande min e ekonomitjänst funkade bra. Som leverantörs skuld och sen betalning.och matchning.

är lite ny med e tjänsten men har haft företag för många år sen och hade bokföringen på manuellt vis. har dock lite koll på grunderna.

Tack i alla fall. fick bra vägledning av era filmer.
Ha en bra dag.

Bra att det löste sig!

Vet inte din tekniska nivå så ber om ursäkt om jag blir alldeles för "Basic" nu:

Tips för att förenkla tillvaron lite: fakturor som man får via e-post är i princip alltid i så kallat PDF-format. (jag har aldrig sett något annat). En sådan fil behöver du inte skriva ut och fotografera. Istället kan du spara ner fakturan tillfälligt på valfri plats på din dator och sedan ladda upp den direkt i Visma som ett bildunderlag.

Eller ännu snabbare: om du laddar ner mobilappen Visma Scanner så kan du i den appen aktivera en e-postadress som du kan vidarebefordra fakturamailet till och på det sättet få in det som bildunderlag i Visma, det är i princip samma sak som ladda upp en fil men du behöver inte spara ner filen/bilagan/fakturan på din dator först.

Kom ihåg att mailet du fått (från Visma i detta fallet) måste sparas i minst 4 år eftersom det innehåller originalet.


Och för säkerhets skull: ingen av oss som svarat hittills i tråden jobbar för Visma. De som jobbar för Visma har en titel här i forumet där det framgår. Bara så det inte blir missförstånd eftersom du skriver "er i/på Visma". 🙂