Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Migrering till eEkonomi - inventarielista visar inte tidigare avskrivning

Hej,

 

Har bytt till Eekonomi för ett år sedan och försöker nu (med 2019 stängt) få in inventarier för att nyttja automatiska funktionerna. Jag har gjort manuell migrering så startade från scratch.

Använder BAS-plan.

 

Har en byggnad. Anskaffning ca 4.1 MSEK som sattes som IB på 1110 vid start 2019, tidigare avskrivet ca 2 MSEK som IB på 1119 vid start 2019. 

 

Lägger upp inventarie med anskaffning 2020-01-01. Anskaffning ca 4.1, redovisat värde ca 2 (aningen mindre än IB vid 2019 pga avskrivning gjort 2019), sätter rätt (kvarvarande) avskrivningsperiod. Kör jag automatavskrivningsfunktionen så föreslår den rätt avskrivning för 2020 - allt gott.

 

MEN. Tar ut inventarielista (under bokföring - rapporter). Då står det:

Namn: byggnad

Anskaffning: 2020-01-01

Anskaffningsvärde: ca 4.1 <=OK

Avskrivningar före vald period: 0 <= Ej OK!!!!

Ingångsvärde för perioden: ca 2 <=OK

 

Hur kan jag få in tidigare gjorda avskrivningar på inventarielistan?


MVH

 

2 SVAR 2
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej!

Om jag förstår det korrekt har du lagt upp inventarier i eEkonomi under Bokföring - Inventarier och bokfört de tidigare avskrivningarna som är gjorda innan du använde eEkonomi manuellt som en manuell verifikation. Eftersom avskrivningarna gjorts manuellt så kommer dessa avskrivningar inte med till rapporten Inventarielista då verifikationen inte är "knuten" till den befintliga inventariet som blivit registrerat. Tidigare avskrivningar kommer med i inventarielistan om avskrivningen gjorts under Bokföring - Inventarier - Åtgärder - Gör avskrivning och inte som en manuell verifikation, är den gjord manuellt kan inte programmet automatiskt känna av vilken verifikation för avskrivning som avser vilket inventarie i listan och därav inte visa det redovisade värdet på rapporten. 

Du har gjort helt rätt i att lägga in korrekta värden på inventariet du lagt upp i efterhand, kommande avskrivningar kommer alltså räknas fram korrekt så där är inga problem. Det är just inventarielistans värde för tidigare gjorda avskrivningar som inte kommer stämma i själva rapporten till inventarierna. Vill du se tidigare avskrivningars värde du gjort manuellt tänker jag att du kan gå till Bokföring - Kontoanalys - Huvudbok - här kan du söka på konton du använt för avskrivningar, du kan också söka på namn på verifikationen om du tycker det blir enklare. Tänk på att ändra perioden du vill se för också, den är lätt att missa. 

Återkom om något känns oklart! 🙂 
/My 



 

Vill flika in i tråden gällande migrering till eEkonomi. Vi har möjlighet att hjälpa er hela vägen med flytt från ett annat bokföringsprogram till Visma eEkonomi, mer information finns på vår hemsida Överföring till Visma eEkonomi.