Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

PerP__
MEDLEM

Minustecken på konto 2091 för balanserat resultat - eEkonomi

Hej!
Jag har ett aktiebolag och använder eekonomi med deklarationstillägget och har gjort min årsredovisning och följt instruktionerna på sidan Bokföra föregående års resultat.
När jag gör bokningen efter stämman så ser jag att jag har ett negativt saldo på konto 2091. Stämmer det?

2016 var mitt första verksamhetsår och låt säga att jag gjorde en vinst på 100.000 och delar ut 60.000 i vinstdelning. Då har jag -40.000 på konto 2091. Det logiska vore väl att jag hade +40.000 eller kan någon förklara varför det är ett negativt saldo när jag har ett positivt resultat.

/Per

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 221207

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Per!

Du har gjort helt korrekt, man har ett minustecken på kontot då det är krediterat. Egna kapitals kontonsaldon visas med minustecken framför sig, och det innebär att man haft plusresultat tidigare år som ackumulerat saldot. 

På rak arm låter det kanske ologiskt, men om man går djupare på hur bokföring fungerar så är det helt i sin ordning.

Ha en fin helg!

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Precis som Karl beskriver så ökar Eget kapital i Kredit - minustecknet får man se mer som en symbol, om du sedan tittar och jämför i bolagets årsredovisning så ser du att Fritt eget kapital har ökat under året och där har du också en bekräftelse på att du har bokfört rätt.

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Puffar lite i denna tråd. 
Innebär minustecken i 2890 att det är pengar du får ta ut ur ditt AB?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om kontosaldot byggts upp av utlägg från ägarandel eller annan så har den en självklar rättighet att få sina utlägg återbetalda

Mikael