Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Missat att bokföra hotell som en kostnad i en låst period? - eEkonomi

Jag har missat att bokföra hotell under en tjänsteresa som en kostnad. Jag betalade med mitt företagskort och bokförde det endast som ett eget uttag. Perioden är låst, hur gör jag bäst för att korrigera detta?
4 SVAR 4
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej TomasF,

Det beror lite på hur långt bakåt i tiden detta gäller, vilken period. Under InställningarFöretagsinställningarBokföringsuppgifter finns dina bokföringsinställningar, det är även där perioden är låst. Du kan låsa upp din bokföring efter att du låst den, detta är dock inget vi rekommenderar då det är ett brott mot Bokföringsnämndens rekommendationer, men har du låst den av misstag går det att låsa upp den igen genom att ändra i rutan för Bokföring låst t.o.m. Du kan se vilka regler som gäller för dig vid Låsning av period efter och även för att se om du kan låsa upp enligt bokföringsnämndens rekommendationer här, klicka på fälförklaringar så hittar du rätt rubrik för förklaring. 

Kontentan är alltså för att kunna ändra i den låsta perioden så måste denna låsas upp, låser du inte upp så får man göra korrigeringen i nuvarande period. 

Hör av dig om något känns oklart. 
Ha en fin dag! 
/My 

"låser du inte upp så får man göra korrigeringen i nuvarande period. "

Jag har ett liknande problem men hittar inte hur man gör denna korrigering. Det som jag har missat att bokföra i Februari vill jag lägga till i December 2018. Men om jag gör massa nya så kommer samtliga att ligga under December. Vill man inte ha det i skrift någonstans att betalningarna gjordes i februari men ligger i december?

https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/skapa-en-ny-verifikationer-under-en-last-period

Jag har gett dig ett svar i den tråden som du länkade till 🙂 

En av många knasigheter med låsta perioder är att du kan bokföra den nu men tänk då på att inte lyfta momsen i den här perioden. Boka den istället mot, t.ex. 1650. Detta då du skall rätta momsen hos Skatteverket i rätt period. Väldigt korkad regel det här med låsta perioder och ger fel jämförelser mellan året och antagligen helt jäkla omöjligt att förstå vad som hänt när man skall kolla efteråt... Så går det när dom som inte jobbar med bokföring får bestämma.... Lycka till!!