Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Mobiltelefon enskild firma

Hej,

Hur förhåller det sig med mobilräkning i enskild firma? Jag har ett fastprisabonnemang och jag ringer nästan uteslutande i företagssyfte. Vill dessutom kunna vara anträffbar både via telefon och email och sociala medier dygnet runt, så det känns inte så lämpligt att gå runt med två mobiler. Är hela mobilkostnaden avdragsgill? Eller måste man förmånsbeskattas om man använder den även privat? Har förstått att fastpris är avdragsgillt, men jag kan ha fel. Om man någon gång är utomlands och "råkar" ringa privat och blir extra debiterad detta, hur räknas det då? Vi har en anställd som vi betalar mobil till då denne är försäljare och också behöver vara anträffbar. Hur förhåller det sig om denne tar med mobilen på semestern och tex köper extra surf?

5 SVAR 5

Om du har ett företagsabonnemang så kan du dra av för hela kostnaden, gäller även den anställde. Då gör det inget att du använder den lite privat om det bara är fast kostnad. Ringer du privatsamtal utomlands, säljer privat på blocket, donerar pengar i melodifestivalen och liknade så kan du bara bokföra den delen mot eget uttag.

Är det ett privatabonnemang så kan det vara svårare om det inte är så att du även har en mobil till privat. Här bör du göra en värdering av privata nyttan och företagets nytta. Vanligtvis godkänner skatteverket avdrag för halva fakturan. Då bokför du halva faktura mot eget uttag. Den anställde utgår jag från har ett företags abonnemang? Du avgör om du vill betala för den extra surfen för den anställde, om du t ex vill att han ska vara anträffbar.

Mvh
Lovisa


Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Varför godkänner skatteverket vanligtvis enbart halva kostnaden?

För att ha en mobil är en privat kostnad. Egentligen är hela en privat kostnad om det är ett privat abonnemang men om du bara gör avdrag för halva fakturan så har skatteverket en uppförsbacke att bevisa att den inte används i företaget. Jag har flera kunder som haft granskning på detta genom åren och kunder som dragit av hela fakturan har skatteverket dragit av hälften av avdraget som företaget gjort så detta är lite av praxis av skatteverket.

Om det är så att du har en verksamhet som du använder telefon väldigt mycket så skulle du kunna göra avdrag för kanske två tredjedelar och motivera det. Det skulle kunna gå för då hamnar det också på skatteverket att motbevisa och det blir uppförsbacke för dem. Viktigast är nog att du erkänner att man använder den privat också men att det är en mindre del.

Mvh
Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar. Har hört olika bud i frågan och bör kanske kolla med Skatteverket direkt för att få deras svar. Precis, då det gäller firma har jag ett privatabonnemang (billigare) och den anställde företag. Men det går alltså att bokföra ev extra avgifter i abonnemanget som eget uttag? Och bokför man en del av kostnaden som privat utgår jag ifrån att samma andel gäller även momsen? Blir man förmånsbeskattad isf och hur i det fallet?
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej phlippis,

Precis som du skriver så är det absolut bästa om du hör av dig till skatteverket angående detta. Eget uttag är ett bra sätt att bokföra det på som Lovisa nämnde ovan, däremot så ska då skattverket ha godkännt detta först. Vad det gäller moms och förmånsbeskattning så vill jag att du kollar även detta med dem, borde inte vara helt ovanligt att dem kan berätta hur det ska redovisas. 

Lycka till, hör av dig om något annat är oklart. 
Ha en fin dag! 
/My