Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Moms aktiebolag - eEkonomi

Vill dubbelkolla att jag bokfört den kvartalsvisa momsen i vårt aktiebolag korrekt; Vid betalning till Skatteverket: 1930 kredit 1630 debet och efter uttag av verifikation på betalningen från Skatteverkets hemsida: 1630 kredit 2650 debet?
3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

Din bokföring av betalning 1930 kredit och 1630 debet är ok.

Bokföring 1630 kredit 2650 debet bör ske med momsdeklaration som underlag och det datum den är inskickad till skatteverket.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette momsredovisning och öresavrundning.

Hej,

har idag gjort min första momsredovisning och skapat en fil och skickat till SKV.

I videon som beskriver hur man gör en momsredovisning så säger ni att momsen skall bokas om. Skall den bokas om med en gång som man gör redovisningen. Skall den bokas om när betalning gjorts eller när den rgistrerats av SKV.

Vad jag förstod så var sista ledet sedan att när betalning har gått från kontot så bokför man kassa och bankhändelsen. Måste man då ha gjort ombokningen först?

Sedan så fick jag en öresavrundning på min skattedeklaration på -0,15.
Skall även denna bokas om? Hur gör man då isåfall. Eller ska jag ta bort denna rad när jag bokar om? Hur gör jag annars?

Jag bokför åt ett AB

Mvh
Silvia