Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Tom Carlson
MEDLEM

Moms blandad verksamhet i Visma eEkonomi

1. Vår förening redovisar moms för en del av vår verksamhet (filmvisningar), medan övriga delar är momsfria. När jag under företagsinställningar anger att vi redovisar moms kontera automatiskt ALLA inlästa leverantörsfakturor med moms utan möjlighet att ändra. Om jag istället anger att vi INTE redovisar moms så kan jag manuellt ange momsen på den leverantörsfakturor som är aktuella för moms. Men kan jag då göra en momsdeklaration vid årets slut?

2. Under företagsinställningar finns ett alternativ "Använd automatisk momsberäkning". Är det något som är tillämplig här? Jag förstår inte förklaringen i hjälpen.

3. Är kontot 6999 (Ingående moms blandad verksamhet) något jag bör använda i det här fallet?

Många frågor, men blandad verksamhet är nytt för mig.

Tom Carlson

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Tom Carlson 

Tack för att du hör av dig till oss. 

1. Ska du göra momsredovisning i programmet så behöver du ange vilken momsperiod du har för att kunna skapa för rätt period. Det ska gå att justera momsen manuellt i Varav moms-rutan även på fakturor som kommit in elektroniskt.

2. Automatisk momsberäkning är inget som påverkar dig i det här läget. Det är för att få momsen att räknas ut automatiskt på t ex en verifikation, om du lägger in 3051 och skriver in 100 kr så kommer en rad med 2611 och 25 kr läggas till (alt skriver in 125 kr på 3051 och det delas upp automatiskt).

3. Den del av den ingående momsen som du inte får dra av på grund av blandad verksamhet bokför du på ett kostnadskonto istället för momskonto. Antingen kan du använda samma konto som själva inköpet registrerades på eller så kan du använda ett konto för ej avdragsgill moms, till exempel konto 6999.

Har du några följdfrågor eller funderingar så finns vi här för dig. 

//Tinna

Tom Carlson
MEDLEM

Hej,

Tack för svar. Beträffande punkt 1. Om jag anger Momsredovisning årsvis under företagsinställningar konteras momsen automatiskt på alla fakturor, även de som inte avser den momsbelagda verksamheten. Och det går inte att ändra, se bifogad skärmdump:

Moms faktura.jpg

Hej @Tom Carlson 

Tack för ditt förtydligande. Vi vill gärna att du tar kontakt med supporten så kan vi koppla upp och kontrollera hur inställningarna i ditt program ser ut. 

Välkommen att kontakta supporten

//Tinna