1. Vår förening redovisar moms för en del av vår verksamhet (filmvisningar), medan övriga delar är momsfria. När jag under företagsinställningar anger att vi redovisar moms kontera automatiskt ALLA inlästa leverantörsfakturor med moms utan möjlighet att ändra. Om jag istället anger att vi INTE redovisar moms så kan jag manuellt ange momsen på den leverantörsfakturor som är aktuella för moms. Men kan jag då göra en momsdeklaration vid årets slut?
2. Under företagsinställningar finns ett alternativ "Använd automatisk momsberäkning". Är det något som är tillämplig här? Jag förstår inte förklaringen i hjälpen.
3. Är kontot 6999 (Ingående moms blandad verksamhet) något jag bör använda i det här fallet?
Många frågor, men blandad verksamhet är nytt för mig.
Tom Carlson
Löst! Gå till lösning.
Hej @Tom Carlson
Tack för att du hör av dig till oss.
Har du några följdfrågor eller funderingar så finns vi här för dig.
//Tinna
Hej,
Tack för svar. Beträffande punkt 1. Om jag anger Momsredovisning årsvis under företagsinställningar konteras momsen automatiskt på alla fakturor, även de som inte avser den momsbelagda verksamheten. Och det går inte att ändra, se bifogad skärmdump:
Hej @Tom Carlson
Tack för ditt förtydligande. Vi vill gärna att du tar kontakt med supporten så kan vi koppla upp och kontrollera hur inställningarna i ditt program ser ut.
Välkommen att kontakta supporten
//Tinna
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.