Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

LarissaF
UTFORSKARE

Moms för samfällighetsförening

Hej,

vår samfällighetsförening var momsbefriat och därmed vi har inte bokfört moms i eEkonomi. I slutet av förra året fick jag veta att efter nytt beslut från skatteverket, som kom mitt i redovisningsåret, måste alla samfälligheter nu redovisa moms.  Det faktum att vi anmäler oss till momsplikt först 2023 befriar oss inte från momsredovisning för 2022. 

1. Hur kan jag göra nu i efterhand på ett smidigt sätt i eEkonomi?

2. Vilka inställningar i programmet måste jag göra för att våra fakturor med medlemsavgifter till samfällighetens boende ska beräknas med korrekt moms?

Tack för hjälpen

Larissa

 

5 SVAR 5
KABE Husbilsklubb
UTFORSKARE

Larissa,
2. du får börja med
att gå till Inställningar och Företagsinställningar. Där ska nu ert momsregistreringsnummer fyllas i.

Under fliken Bokföringsuppgifter anger du vilken Momsperiod (månad, kvartal, år) ni har för redovisning.
I Artikelregistret ska du sedan, Artikelkontering, tala om vilken typ av försäljning det är och momssatsen. Utgår att ni blivit momspliktiga på ev. alla försäljning ni gör.
Det finns video att titta på, https://www.youtube.com/watch?v=9PKK-6CqWtU&t=191s sedan beträffande momsredovisningen.

 

1. Hur du i efterhand skall göra för att på enklaste sätt retroaktivt göra momsrapport gissar jag att supporten är bäst på. Så där kan det bli rörigt om jag tipsar. Men från det tillfälle som er momsplikt inträtt skall ju den "försäljning" som gjorts momsbeläggas. Är det nu så att medlemmar fått faktura efter momsinträdet så skall ju den försäljningen momshanteras. Hur gör ni med detta mot medlemmen som redan fått sin faktura och betalt? Ska medlemmen efterfaktureras för momsbeloppet? Eller skall samfälligheten inte "röra" medlemmen och i bokföringen minska "fakturabeloppet" med den ej uttagna momsen. Alltså minska det bokförda beloppet med motsvarande? Låter som en styrelsefråga.
Fördelen är ju att det är fler föreningar som varit med om samma så en viss kunskap borde finnas i gruppen.

 

Grant Thornton har skrivit några rader om detta, https://www.grantthornton.se/insikt/skattenyhet/nu-ska-samfallighetsforeningar-ta-ut-moms-fran-sina-... sen finns en del på Skatteverkets hemsida, https://www.skatteverket.se/foreningar/driva/samfallighetsforening/momsiensamfallighetsforening.4.16...


Lycka till
Rolf

Hej @Larissa!

 

Jag hoppar in här för att hjälpa dig vidare med Fråga 1 som även Rolf hjälpte dig med ovan.

 

Du måste alltid lämna momsdeklaration oavsett om du har något att redovisa eller inte, annars kan du bli skyldig att betala en förseningsavgift. 
Detta innebär att även om du inte har någon moms att redovisa behöver du ändå skapa momsredovisningar för hela år 2022 i Visma eEkonomi trots att momsrapporterna troligen kommer att visa noll kronor. Om inte momsrapporten visar noll kronor behöver du korrigera/ändra på verifikationen som skapas av Visma eEkonomi så verifikationen blir noll kronor. 
Om du har använt bokföringskonton som är inställda för 0%-ig moms så kommer momsrapporterna att visa noll kronor.  
 

Jag hoppas att jag kunde förklara hur du ska göra med momsrapporterna, återkom gärna om något känns oklart.

Ha en fin kväll!

/Tinne

LarissaF
UTFORSKARE

Tack för svaret, men tyvärr jag har fortfarande många frågor kvar. 

Eftersom vi är inte registrerade för momsredovisning ännu därför vi har inget momsnummer och behöver skaffa det först. Kan jag ändra inställningar i Visma eEkonomi innan jag har detta nummer?

Sedan vi har använd  olika momsfria konton för våra intäkter av medlemsavgifter som inkluderar bl.a. ersättning för styrelsearvoden och avsättning till reparationsfonder samt parkskötsel och andra mindre projekt, dessutom vi hade separata konto för intäkter av fasta och rörliga kostnader för vatten och el i garage. I kontoplan jag hittade endast ett (1) 25% momskonto för tjänster, men vi skulle vilja fortsätta med split som tidigare. Därmed behöver hela bokföringen ändras och jag har svårt att bestämma vilka konton ska jag använda istället. 

När vi beräknade den del av intäkter som ska täcka kostnader från leverantörer, de var brutto (inkl. moms) eftersom intäkterna kommer endast från privata personer. 

En stor fråga är om moms ska tas ut även på ersättning till styrelsearvoden och avsättning till fonder? Och hur bäst göra det framöver, ska jag debitera dessa poster separat på medlemsfaktura för att skippa moms?

Den information som än så länge finns tillgängligt är mest generell, men jag behöver nu konkret hjälp på konto och postnivå. Och jag tyvärr hittade inte några diskussionsinlägg från andra samfälligheter. 

Tack för mer hjälp. 

MVH//Larissa

LarissaF!

Förslagsvis, om du inte blir trygg på annat sätt, föreslår jag att du köper en timma hos en erkänt bra auktoriserad redovisningskonsult. Och ha då gärna dina frågor nedskrivna så går det fortare. Kanske kan du skicka in dem i förväg?

/Rolf

Dina frågor om moms ska tas ut även på ersättning till styrelsearvoden och avsättning till fonder?
Svaret är nej. Styrelsearvode kan bli föremål av andra avgifter. Googla och läs på egen hand om styrelsearvoden.

Denna din fråga förstår jag inte!
Och hur bäst göra det framöver, ska jag debitera dessa poster separat på medlemsfaktura för att skippa moms?

/Rolf