Hej Urban,
Om jag förstår ditt inlägg rätt så vill du först och främst kunna specificera momsen direkt i Lönemodulen samt att ett annat konto hämtas när du använder dig utav Logi och Biljetter.
På din första fråga vad det gäller momsbeloppet på lönespecifikationen så är detta inte en möjlighet i Lönemodulen i dagsläget, det är alltså via korrigeringsverifikation man får hantera det. Vi har däremot i våra renodlade löneprogram Lön 300/600 hantering av detta, där kan du registrera ett utlägg och specificera varav moms på utlägget så detta blir korrekt på bokföringsunderlaget. Om du har flera utlägg och kanske hantera detta lite mer ofta så kan en rekommendation från min sida vara att kika på ett utav våra erbjudanden av dessa program. Finns mer info om Visma lön och du kan prova programmet gratis i 20 dagar.
Vad det gäller dina konton så kan du hantera vilket konto det ska hamna på via Inställningar - Företagsinställningar - Löneuppgifter. Om jag däremot kikar på kontona och på Redovisa Rätt så skriver dem följande: "Kostnader för kost och logi i samband med tjänsteresor kan antingen debiteras gruppkontot 5800 Resekostnader (BAS 2019) eller 5830 Kost och logi, alternativt något av underkontona 5831 Kost och logi i Sverige respektive 5832 Kost och logi i utlandet."
Hoppas detta gav dig svar på dina funderingar, återkom om något är oklart.
Ha en fin dag!
/My