Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Moms osäker kundfordran - eEkonomi

Hej,

Använder faktureringsmetoden och har en större kundfordran som är osäker. Jag har alltså inte fått betalt av kunden och det är tveksamt om det kommer ske. Måste jag nu betala in moms på den fakturan också? Det verkar så om jag tittar vad Visma eEkonomi föreslår om jag klickar fram ny momsredovisning. Kan jag förhindra att behöva betala momsen på detta genom att ta fram en påminnelsefaktura i systemet?

Vad händer om jag verkligen inte får betalt längre fram heller och måste avskriva fordran som en kundförlust? Kan jag då få tillbaka momsen jag eventuellt betalat in?

Tack på förhand.
4 SVAR 4
burbage
NY MEDLEM

Så länge du inte vet om du får betalt eller inte för fakturan måste du redovisa in momsen. Blir det en konstaterad kundförlust får du dra av den momsen och bokföra försäljningsbeloppet som en kundförlust. För att du ska få dra av momsen vid en kundförlust krävs antingen att kunden är försatt i kk eller att du måste visa att du verkligen gjort allt för att själv driva in skulden. Betalningspåminnelser och dylikt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack. Får jag alltså vid en kundförlust dra av momsen i momsredovisningen så att jag får tillbaka hela momsbeloppet? Dyker det upp i ruta 49 i så fall?

Eller är det bara att man får dra kundförlusten som en kostnad i resultatberäkningen?

Du får dra av hela momsen i redovisningen till skatteverket. Vet inte hur det fungerar i Eeknomi men i Admin 2000 måste jag göra en manuell bokföring av momsen
Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort tack för dessa svar!