Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Maria_39
MEDLEM

Moms på reklam?

Vi har Visma E-ekonomi.
Jag har fått en faktura på 11 880:- som avser sarg reklam i en ishall. Där 11 000:- står för reklam och 880:- står för reklam skatt(8%).
Min fråga är ska det inte vara någon moms på detta eller ska jag räkna ut den själv? Det finns inte skrivet på fakturan någon moms.
Ska jag bokföra allt på 5900 eller ska reklam skatten bokföras på något annat konto?

Mvh Maria

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Reklamkostnaden och reklamskatten kan bokföras på samma konto, t.ex 5900. Detta eftersom att reklamskatten räknas som en kostnad. 

Vad gäller momsen borde det stå på fakturan om det är inkluderat. Är det en inrikes faktura, annat EU-land eller utanför EU?

Är du osäker rekommenderar jag dig att kontakta din leverantör och fråga vad som gäller. 

/Hanna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Om fakturan kommer från en idrottsförening som inte är momsredovisningsskyldig, så kan du heller inte dra av någon moms. Detta är det normala vid sponsring.

Jag rekommenderar att du läser om sponsring på SKV's hemsida, då det också är vanligt att det är en icke avdragsgill kostnad, oavsett om föreningen är momsredovisningsskyldig eller inte. Det finns dock undantag, där det kan vara avdragsgillt, som du kan hitta på www.skatteverket.se.

//Tina