Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Moms på kaffemaskinen? - eEkonomi

Har just startat och är lite osäker på vad jag håller på med. Såg instruktionsfilmen där Kristel köper in en kaffemaskin och detta lades in manuellt. I filmen fylldes inte i hur mycket momsen var på inköpet. Skall man inte göra det i den situationen eller var kaffemaskinen måhända inte avdragsgill?

Har också noterat att efter momskod 48 anges "(0 %)". Vad avses med det? Finns möjlighet att i programmet välja momskod 48 med olika momssatser? Jag har inte momsredovisat än så återigen lite rädd att det jag gör blir fel.
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jodå, en sådan moms är avdragsgill och ska tas upp i din bokföring. Verkar som Kristel slarvade lite där, dock till hennes förlust då det rör sig om en ingående moms:)

Det finns enbart en momskod för den ingående momsen, och det är 48. Anledningen till att den står som 0% är för att ingen kontrollberäkning sker på den, eftersom samma momskod används oavsett om inköpet är på 6, 12 eller 25 %. Kanske framstår som lite missvisande och förvirrande, men det är helt i sin ordning.

Så det verkar som om du gjort helt rätt så långt, bra jobbat. Återkom i tråden om du har några andra funderingar angående din momsredovisning!

/Karl 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort tack. Jättebra att ni är så noggranna med att svara.