Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Moms på kundfordr. föreg.år kommer på innevarande - eEkonomi

Hej!
Använder eekonomi och kontantmetoden i AB. Kundfordringar i dec bokades som detta exempel:
1510D 3900,00
3041K 3120,00
2611K 780,00

Innevarande år har de bokats om så här:
1510K 3900,00
1930D 3900,00

Men tittar jag på hur momsdeklarationen ser ut så kommer försäljning och moms för dessa fakturor upp på innevarande år. Jag kontrollräknar då manuellt all försäljning och moms på fakturor under föregående års okt-dec (kvartalsmoms). Där tas inte moms för dessa upp.

Däremot har totalen på 1510 som var vid årsskiftet kommit med på INK2 rad 2.19 "Kundfordringar" som skickats till SKV. I årsredovisningen är totalen för 1510 också med på kundfordringar. Aktuella verifikationer som bokats upp på 1510 är alla daterade 31/12, kan det ha med saken att göra? För visst är det väl så att moms på alla fakturor bokade enligt första exemplet ovan ska komma med på sista momsdeklarationen innan årsskiftet?

Är jag fel ut vad gäller att 1510 ska upp på sista momsdeklarationen för året, och om så inte är fallet vad kan ha blivit fel?
3 SVAR 3
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Fakturor med datum på 2016 som är obetalda vid årsskiftet ska enligt reglerna för kontantmetoden redovisas i den sista momsperioden för året. - Det har du helt rätt i!

Börja med att kontrollera ditt räkenskapsår under Inställningar - Räkenskapsår och IB. Slutar året 2016-12-31 om det är ditt bokföringsår och du har markeringen för Kontantmetoden?

Därefter kan du kontrollera under Bokföring - Verifikationer att verifikationerna har momskod. Konto 3041 och 2611 ska ha momskod.
Det är momskoden som styr om beloppen hamnar på momsdeklarationen eller inte i den perioden då verifikationen är registrerad.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Återkopplar på nytt i tråden. Problem kvarstår. Vill också förtydliga att kundfakturorna inte skapats i eekonomi utan skrivs ut separat. Räkenskapsåret är kontrollerat och korrekt med sista datum 2015-12-31.
Exempelvis är manuell verifikation daterad 2015-12-31 med 1510 D:2874,00 // 3041 K:2299,20 // K:574,80. När jag tittar på verifikationen ligger det momskod "05" på 3041 och "10" på 2611.

Vid "skapa ny momsredovisning" efter årsskiftet kommer det upp "verifikationer att kontrollera" och när man klickar kommer listas enbart dessa verifikationer daterade 2015-12-31 med "Orsak:Avvikande datum". Klickar jag på någon av dem i listan syns dem precis som ovan med momskod och datering 2015-12-31.

Går jag in på Inställningar -> Räkenskapsår -> perioden 2016 -> Redigera, syns längst ner till vänster om spara-knappen "Boka upp kundfordringar och lev.skulder". Är det något jag missat som har med det här att göra? Jag har ju som framgår innan bokat obetalda kundfakturor manuellt till 1510. Om det har med saken att göra, blir allt helfel eftersom 2015 är låst och avslutat? Under 2016 har ju inbetalningar kommit för aktuella "1510-fakturor" som då manuellt bokförts 1510 K och 1930 D varpå de syns som minusposter i transaktionsanalysen på 1510 mot ingående saldo.

Som framgår tidigare i tråden har 1510-kontot kommit med korrekt i bokslutet och INK2 för 2015.

Hur går jag vidare för att reda ut det här?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Då är jag helt med på ditt scenario. Uppbokningen av de obetalda fakturor över årsskiftet har skett efter det att momsrapporten var skapad. De kom därför inte med där, utan de kommer istället som ingående poster på nästa momsrapport - d v s på innevarande år. Momsrapporten som du lämnat in för förra året är alltså egentligen felaktig, då dessa fakturor inte fanns med där. Kolla med Skatteverket hur de vill att du hanterar scenariot - om du antingen kan låta det vara och istället ta upp dem på denna momsrapporten för aktuellt år, eller om de vill ha in en rättelse av förra årets momsdeklaration. Beroende på deras svar kan du tillämpa några av nedan lösningar.

1. Låt det vara som det är, så tas fakturorna istället upp på denna momsrapporten.

2. Ångra momsrapporten för föregående år, och gör om den.

/Karl