Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Moms stämmer ej mot inbetalt till SKV under året med kontantmetoden

Hej!

Jag har ett AB som bokför enligt kontantmetoden. När vi skapade den sista momsrapporten för 2017 tar programmet upp både kund- och leverantörsfakturor som är betalda i 2018.

Problemet är att omsättningen och momsen nu inte alls stämmer med det som jag lämnat in under året eftersom programmet har lagt till sådant som jag har deklarerat för under 2018, då pengarna har betalats in. Alltså ser det ut som att jag deklarerat för både mindre omsättning och betalat in för lite moms för 2017 när SKV jämför min deklaration för 2017 och jämför det med det jag deklarerat. Har jag rört ihop något helt eller ska det vara så?
3 SVAR 3

Re: Moms stämmer ej mot inbetalt till SKV under året med kontantmetoden

Om du har deklarerat sista perioden 2017 som du beskriver - med fordringar och skulder - ska du rätta första perioden 2018 så borde det bli rätt, alltså räkna bort den ingående och utgående moms som eventuellt blivit dubbelt redovisad både i slutet av 2017 och i början av 2018
Mikael
NY MEDLEM

Då ska jag alltså rätta både december och januari? 

Tack snälla för svar!

december är troligen rätt eftersom moms på skulder och fordringar ska redovisas vid bokslut enligt kontantmetoden.
Så januari är väl den period som kan innehålla moms på fordringar och skulder om dessa inte förts om i december 2017 utan kanske följt med som ingående saldon in i 2018

Mikael