Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

RESTORED
MEDLEM

Moms vid kontantfaktura till amerikansk medborgare

Jag skriver kontantfakturor via eEkonomi till samtliga privatpersonskunder. De betalar via banköverföring, Swish eller kontant vid avhämtandet. Ingen kredit lämnas. Nu har jag fått en kund med amerikanskt medborgarskap. Har lagt in kunden i kundreskontrat och ska skapa en orderbekräftelse, följt av en faktura. 

eEkonomi summerar alla belopp och sätter 0 i moms. Byter jag kund kommer momsbeloppet med. 

Jag har för mig att försäljning till amerikanska medborgare i Sverige ska ske med moms och att de kan begära momsen åter i tullen vid hemresan. 

Hur ska jag hantera detta? För att momsen ska skrivas ut måste jag ange Sverige som hemland och hitta på en svensk hemort. 

1 SVAR 1
Anton Ingvarsson
MODERATOR

Hej @RESTORED!

 

Det finns en inställning i kundregistret som heter Fakturera med moms även när kundens land är utanför EU som du kan bocka i när du har valt exempelvis USA som land. Så gå in under Försäljning - Kunder och klicka på kunden det gäller och sedan redigera. Du hittar inställningen längst ner, och när du har bockat i den får du ångra fakturan du har gjort och skapa om den. Då får du sedan med momsbeloppet på fakturan

 

Ha det fint!

// Anton