Får på dessa 2st - Momsen ser inte ut att vara bokförd korrekt. Vill du fortsätta?
Men jag tycker inte det verkar fel, gör jag fel?
Serviceavgiift Unionen
2440 K250kr
2641 D50kr
6560 D200kr
Inköp förbruksningsmatrial
2440 K358,31
2641 D59,38
3596 D60,00
3740 D0,12
8422 D1,31
5400 D237,50
Löst! Gå till lösning.
Ser inte något uppenbart fel. Lägger du in dessa som leverantörsfakturor? Så det ser ut så här ungefär:
Det ser rätt ut men när fakturan innehåller påminnelseavgift, dröjsmålsränta od kommer varningen för kontroller görs på totalbeloppet och de delarna är det ingen moms på. Den första fakturan däremot borde det inte bli någon varning på, I båda fallen skulle jag säga "strunta i varningen".
/Annica
Den första fakturan raderade jag och gjorde jag om då fick jag ingen varning längre!
Fakturan med påminnelseavgift godkände jag trots varning!
Tack för hjälpen alla ni
unionen kan jag inte heller se att det skulle kunna vara något fel.
Programmet varnar alltid när en leverantörsfaktura registreras med moms men inte med 25%. Det behöver inte betyda att det är fel utan bara är en varning att det kanske är fel.
En liten extra reflektion är att konto 3596 Påminnelseavgift är ett intäktskonto. Där hamnar påminnelseavgifter på dina kundfakturor om kunderna betalar in avgiften. Kontot ska inte användas för att bokföra kostnader. Du är dock inte ensam om att göra fel på detta 😉
Jag skulle göra det enkelt för mig och bokföra inköp nummer 2 enligt nedan:
K2440 358,31
D2641 59,38
D5400 298,93
Sen att man får en varning för att det inte är exakt 25 % moms kan du ignorera.
Jag får samma felmeddelande för momsen på ALLA leverantörsfakturor. Hur löser jag detta?
Hej!
Det är garanterat momskoder som blivit fel. Normalt sett ska det inte vara några momskoder på kostnadskonton men du kanske lagt till det ändå?
Hej, nej det har jag inte och definitivt inte på alla kostnadskonton... Det är alltså alla leverantörsfakturor som får denna fråga.
Hej igen!
Gör du många inköp där det inte är 25 % i moms? Frågan kommer upp när det inte är 25 % moms och är mest som en varning.
Hej,
Frågan kommer upp även när det är 25% moms. Den kommer i princip alltid upp.
Jag behöver se ett exempel/printscreen för att kunna se vad som är fel.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.