Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Momsen stäms inte av med automatik i årsavstämningen vid brutet räkenskapsår - Visma eEkonomi

Hej!
Jag håller på med mitt årsavslut (brutet räkenskapsår) enligt er lista, och har nu kvar momsen. I listan står det:
Momsredovisningen för samtliga perioder inom året måste vara bokförda.

Det finns momsredovisningar inom året som ännu inte är bokförda. Gå till momsredovisningen och bokför dessa. När alla momsredovisningar inom året är avslutade blir den här punkten automatiskt avstämd.

Betyder detta att jag måste göra en momsredovning för april (räkenskapsårets sista månad), trots att kvartalet för momsredovningen inte är slut? Och hur blir det sen när jag ska göra momsredovisningen för maj och juni?

Tacksam för lite hjälp!
4 SVAR 4
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Du bör vänta med momsredovisningen till juni månads slut, så du kan bortse från denna varningen, förutsatt att övriga perioder i räkenskapsåret har bokförts. Tyvärr kommer du inte komma runt den automatiska avstämningen, men detta är något vi får kika på om vi kan lösa på ett bättre sätt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Tack för svaret. Då bortser jag från den.
Har en följdfråga dock. Behöver jag istället boka om alla belopp som ligger på momskontona manuellt till 2650, eller kan de ligga kvar som de gör i respektive momskonto?
Per Nyquist
ANSTÄLLD

De kan ligga kvar på respektive momskonto tills dess att momsen ska redovisas.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Kommer inte vidare på momsredovisning i årsavstämningen.

Hej, 

Hjälper en som fastnat i sin årsredovisning och försöker klura ut hur jag ska komma vidare med årsavstämningen (fantastiskt bra hjälp!). Punkten: 

Momsredovisningen för samtliga perioder inom året måste
vara bokförda.



Det finns momsredovisningar inom året som ännu inte är
bokförda. Gå till momsredovisningen och
bokför dessa. När alla momsredovisningar inom året är avslutade blir den här
punkten automatiskt avstämd.

Problem:

Ser att verifikation A145 och A23 inte har skapats en fil,
gör detta något?

När jag tittar på konto 2650 så har den kredit på 19737 kr,
vilket är summan som ska betalas till skatteverket. Detta är inte gjort, när detta görs och jag bokar en debet på 2650 och kredit 1930. Gör den verifikationen att jag är klar med momsredovisningen eller finns det annat som måste
göras för verksamhetsåret 2013-09-01 – 2014-08-31, som skapa filer för perioderna? 

Förstår inte vad det är som saknas för komma vidare.