Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Momsfri och momspliktig verksamhet?

Hej,

Har egentligen flera funderingar. Men företaget, ett AB, är en verksamhet som bedriver sjukvårdande tjänster iform av psykologisk behandling för privatpersoner. Jag jobbar en del med terapi men är ej legitimerad för tillfället vilket då innebär att min del är momspliktig. Dock så har jag också konsulter som är legitimerade och deras del är då momsfri och ska bokföras därefter. Utöver detta förekommer också företagshälsovård, och den delen är till största delen momsbelagd. 

Nu till själva frågorna. Har jag förstått detta rätt att det ska bokföras olika beroende på vem som utför tjänsten, dvs om det ska vara moms eller inte? Eller blir det momsfritt oavsett vem som utför jobbet då det är en sjukvårdande verksamhet? Jag undrar också kring om detta blir en sk. blandad verksamhet? Och att jag då måste krångla med momsen vid inköp och liknande? Jag har största delen av samtalen och övrigt är momsbelagt, det är endast konsulterna som är sina egna som är momsfria. Köper jag in något till företaget, tex en dator så används den ju av mig och jag är momsbelagd. Om detta räknas som blandad verksamhet hur ska man då uppskatta hur mycket som dras av vid inköp när man är ny verksamhet?

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det det skall först och främst debiteras olika beroende på om tjänsten är momspliktig eller ej.
Men vilken del av din egen verksamhet är momsfri?

Särskilt viktigt om dina kunder är privatpersoner som alltid ska betala (och i slutänden bekosta) momsen.

När du vidarefakturerar dina utlägg,  i form av momsfria tjänster,  måste du försäkra dig om hur du är skyldig att hantera moms.  Det är inte uteslutet att det innebär en fördyring för dina kunder när du "förmedlar" dessa tjänster.

Vid blandad verksamhet avgör dina intäkter hur moms på inköp för den gemensamma verksamheten skall fördelas. 

Mikael


Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar!

Den del som jag bedriver är för tillfället momspliktig fullt ut, det är endast konsulternas del som är momsfri. Jag erbjuder ju dessa via mitt företag men de är ju sina egna. Jag debiterar dem en avgift per förmedlad patient, vilket då är momsbelagt.

Jag har förstått det som att det inte ska vara några konstigheter med deras del och moms, sjukvård ska vara momsfri i alla led, vilket innebär att ingen moms ska läggas på dessa personers tjänster.

Men kanske att inte ens min verksamhet ska ses som blandad? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Som du beskriver det är väl din verksamhet inte att betrakta som blandad.
Vad som sedan gäller om du vidarefakturerar köpta momsfria sjukvårdstjänster har du ju bäst koll på själv

Mikael