Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lill_777
MEDLEM

Momsfria kostnader och korrekt momsrapport

Hej!

Jag vill förvissa mig om att jag tänker rätt vad gäller momsredovisningen.
Hur bokför jag enklast momsfria avdragsgilla kostnader så att det inte blir fel i momsrapporten?
Kan jag använda kontot 4000 och sedan helt enkelt hoppa över konto 2641?
Eller bör jag trots noll moms välja konto 2641 och sedan ange kod 48 (0%) (som för den delen föreslås automatiskt) samt lämna tomt (vilket ju ger en nolla då konto 4000 redan balanserat upp t ex konto 2018?
Nästa fråga gäller också den konto 2641. Jag bokför totalsumman under t ex konto 2018, sedan nettosumman under konto 4000 för inköp. Men när jag slår enterslag (från raden för konto 4000) landar jag automatiskt i rutan efter den jag väljer momskod i. Eftersom jag på raden ovanför skrivit i nettosumman räknar ju programmet själv ut mellanskillnaden. Måste jag manuellt klicka i rutan för momskod (som alltså automatiskt står på kod 48 (0%) och välja aktuell momssats för att vara säker på att programmet har koll på vilken moms som gäller?

Mvh Lill

2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

När det gäller kostnader behöver du aldrig fundera över momssatsen, du ska bara bokföra det momsbelopp som underlaget (kvittot eller fakturan) anger. Det är säljaren som ska se till att ta ut och redovisa korrekt moms%. Om underlaget inte innehåller någon moms ska du bokföra hela kostnaden på ditt omkostnads- eller varuinköpskonto.

Hur mycket momsen är är jag trygg med 😃 men om jag förstår dig rätt behöver jag inte bry mig om hur pass koll programmet har på den ingående momsen. Den klumpas ändå ihop i slutändan.