Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Momsinbetalning för föregående år - eEkonomi

Jag har en momsskuld från 2015 och har betalat in den men är osäker på hur den ska bokföras. i Enskild firma. Jag antar att jag ska välja övriga uttag - egen montering och så ska pa ett eget bokföringsförslag som jag förslagsvis kallar "Momsinbetalning" men hur ska jag sedan kontra? (2015 är avslutat låst och deklarerat)
5 SVAR 5
Adelina Aliu
ANSTÄLLD

Hej!

I filmen Redovisa och bokföra moms i eEkonomi visar Annie hur man redovisar och bokför moms i Visma eEkonomi:

Eftersom året är låst så behöver du först låsa upp bokföringen, sedan vända verifikationen där du bokfört årets resultat och låsa upp deklarationen.
Du låser upp bokföringen under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter och väljer Bokföringen låst t.o.m: Ingen låsning.

I supportfilmen Korrigera en verifikation ser du hur man vänder en verifikation.

/Adelina
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har också en momsskuld från 2015 som betalades i juni 2016. Jag låg på plus på skattekontot sedan tidigare så beloppet som betalades in matchade inte momsskulden. Hur gör jag nu när jag ska bokföra detta? Jag har använt kredit 1930 och debet 2650 och bokfört bort det belopp jag betalade in, men det finns ju fortfarande en diff på momskontot 2650. Hur bokför jag bort den?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Pengarna är ju inbetalda till Skatteverket. Kan jag då som lösning göra en manuell verifikation och använda 2650 i debet och 2012 i kredit?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Då du har en enskild firma går 2012 alldeles utmärkt att använda för ändamålet. Helt korrekt tänkt Riha!

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Karl för klargörande 🙂