Jag får restpost kvar på 2641 och på 2611 efter körd momsrapport trots att ingående saldo efter tidigare periods momsrapport var "noll".Supporten hittar inget systemfel i mina bokningar. Vad kan detta bero på?
Löst! Gå till lösning.
Börja med att ta ut en huvudbok på konto 2641 för aktuell period. Troligtvis saknas momskoden på någon rad och det ser du ganska snabbt i huvudboken. Om det är så är det baea att gå till den verifikationen och lägga till momskod 48.
Mvh
Lovisa
Tack!!! Hittade ett par verifikat utan momskod och det löste problemet!! Har ringt supporten flera ggr för jag gissade att det var något tekniskt som jag gjort fel. Vet du hur transaktionen kan bli utan momskod trots vanligt momskonto??
Har haft motsvarande under årsskiftet 2018/2019 och inte kunnat rätta, så det ligger 4kr och skvalpar på 2641. Hur kan jag rätta det? Det är ju i låst period.
Mvh Elisabeth
Detta fel är väldigt vanligt. Jag har upptäckt det flera gånger när jag hjälpt nya kunder. Jag tror att bokföraren själv har tagit bort momskoden på kontot när man bokfört. Kolla samma sak på konto 2611 om det fortfarande är fel där.
För att rätta till fg år så skulle du kunna göra en manuell transaktion och göra en liten abrovink som jag egentligen inte vill lära ut i ett forum för risken är att en lekman snurrar in sig helt... Men här kommer det:
Gör en manuell ver enligt nedan:
D2641 4 kr (momskod 48)
K2641 4 kr (ta bort momskoden)
Mvh
Lovisa
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.