Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Momsredovisning, ingen moms? - eEkonomi

Förhandstittade på momsredovisningen första kvartalet 2016. Såg ingen moms alls ruta 48-49.
Har jag gjort fel med registreringen av lev.faktura, har kört konto 1930 + 1518. Har jag missat nån momskod? och hur ändrar jag isåfall redan regade lev.fakturor. Använder kontantmetoden och bokför alltså när jag betalat fakturan. Tacksam för utförligt svar.
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Har du kontantmetoden bokförs fakturan först vid betalningen och då blir konteringen följande:
2641 Debiterad ingående moms - Momskod 48
4XXX-8XXX Inköpskonto
1930 Företagskonto

Ett tips är att använda inköps-delen i programmet och lägga in din leverantörsfaktura där. Där sköter programmet i stort sätt hela bokföringen åt dig - därav även momskoder. Är du osäker på om ett konto ska ha momskod kan du kontrollera detta i din kontoplan. Kontoplanen hittar du under Inställningar - Kontoplan

Är det en svensk leverantörsfaktura är det främst konto 2641 - Debiterad ingående moms som ska redovisas i momsrapporten. Är fakturorna momsfria eller hur ser de fakturor du fått ut?

Det jag undrar över är varför du bokfört leverantörsskulder på 1518? 1518 är ett konto riktat mot kundfordringar och används vid bokföring av kundfakturor. Detta kontot bör du byta ut mot ett inköp/kostnadskonto, d.v.s ett konto mellan 4XXX och 8XXX

Återkom gärna om fler frågor uppkommer.

/Hanna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har nu försökt att bokföra en ny lev.faktura. Får då upp konto 1930 o 2448 automatiskt som är gråmarkerade och inte kan ändras. Vill nu kunna lägga in 2641 och konto för inköpta varor. Vad är felet?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

När du läser in bokföringen till eEkonomi lägger sig leverantörsskulder på konto 2448 - Ej reskontraförda leverantörsskulder just för att visa att fakturan inte finns i reskontran under Inköp - Leverantörsfakturor.

Verifikationen är då skapad och låst. Ska du lägga in momsen får du isåfall korrigera händelsen. Är det en verifikation som endast möter 1930 mot 2440 låter det mer som en betalningsverifikation med faktureringsmetoden. Då bör det finnas en ytterligare verifikation som avser fakturan där moms borde vara inlagt. Vill du trots allt korrigera händelsen gör du detta genom att klicka på verifikationen - Åtgärder - Korrigera bokföringsuppgift - Klicka i korrigerarutan för kontot du vill vända på och fyll sedan i de korrekta kontona med det korrekta beloppen.

Är det en faktura du skapar under Inköp - Leverantörsfakturor? Detta ska inte kunna ske. Om scenariot inte är som ovan nämnt får jag be dig bifoga en skärmbild eller ringa in till oss på supporten!

/Hanna