Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Momsredovisning, låsa upp bokföringsår - eEkonomi

Hej!
Jag har ett AB redovisar moms årsvis. När jag nu tittade på momsredovisningen för jan - dec 2016 såg jag att det fanns 2 verifikationer som var fel. Det visade sig bero på att jag lämnade momsredovisningen för jan - dec 2015 redan 2015-12-27 och olyckligtvis blev ett par verifikationer som hade betydelse för momsen registrerade efter 2015-12-27 men innan 2015-12-31. "Hjälpen" föreslog att jag skulle "Ångra" momsredovisningen för jan - dec 2015 men när jag gjorde det så fick meddelandet "Det går inte att ångra momsredovisningen eftersom bokföringsperioden är låst." Hur ska jag låsa upp 2015 (min bokföring är låst tom sept 2016)? Och om det går att låsa upp förra året: Är det bara att igen begära ny momsredovisning för 2015? Skapas fil för redovisning igen? Kan jag ändra även hos skatteverket?
Mvh/Håkan W
3 SVAR 3
KenArd
CHAMPION

Hej HW,
Den viktiga frågan är väl enligt min mening så här långt efter redovisad deklaration: Hur stora belopp handlar det om efter den 27/12 2015 till 31/12?

Är det obetydliga belopp skulle jag låta det komma med på det här årets deklaration.
I bland enklare att be om förlåtelse än om lov... (om det skulle bli en diskussion med SKV)

Det är ju trots allt så att du inte undanhåller pengar utan redovisar dom senare än förväntat.

Men det här är avhängt av hur stora belopp det är och det är MIN syn på saken.

MVH

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Säger samma som Kenneth, beror på summan om jag skulle bemöda mig och krångla med det eller inte..... 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Det är inga stora belopp. Den ena verifikationen är en momsfri försäljning, som inte påverkar momsen alls. Den andra verifikationen gäller en avstämning på skattekontot 1630 för 2015 vilket påverkar momsredovisningen så till vida att momsen för både 2015 och 2016 redovisas, viket inte är meningen.
Mvh/Håkan W