Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Momsredovisning med avvikande datum - eEkonomi

Hej
Håller på med momsen för april-juni och får upp varningar om att något är galet. Kollar på de angivna verfikationerna och ser att datumen ligger i mars. Ska de ens kunna följa med då?
Jag menar att de borde ju ha varit på förra momsredovisningen?

mvh Cecilia
7 SVAR 7
sivlai
MEDLEM

Du får kolla upp om de var redovisade då? Kanske är det något som tillkommit efter att du redovisade momsen för jan-mars?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok. Kollade. De verifikationerna är inte med i förgående kvartals momsredovisning. Hur gör jag då?

Hej! Då behöver Du rätta momsen för kvartal 1 och boka om tillkommande moms.
Mvh Markus
Fd medlem
Inte tillämpbar

När jag försöker rätta momsen så följer ändå de aktuella verifikationerna inte med.

Hej igen Cecilia!
När Du rättar momsen så gör Du det på 2 ställen, dels i bokföringen, dels i skattedeklarationen på Skatteverket.

I bokföringen bokar Du om saldona på kontona 2611 och 2641 mot konto 2650 (eEkonomi). Detta gör Du Per 31 mars.
Därefter bör momsrapporten för kvartal 2 bli rätt.

Hälsningar Markus

När det gäller eEkonomi så blir det inte helt rätt om du gör som ovan förslag! 

Antingen så är det småpengar så du struntar i att göra rättelse på kvartal 1 och då kan du godkänna denna momsrapport så kommer posterna med detta kvartal istället.

Alternativ 2 är att du väljer åtgärder på momsdeklarationen för kvartal 1 och väljer Ångra. Därefter gör du en ny momsrapport för kvartal 1 och går även in på skatteverket och rättar den som den ser ut nu. Därefter gör du momsrapport som vanligt för kvartal 2.

Mvh

Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Hej Lovisa!

I eEkonomi går det bara att ångra fg momsperiod så tidigare momsperioder bör gå att "rätta manuellt". Jag har aldrig testat själv i eEkonomi men det går utmärkt att rätta "manuellt" när man kör Visma Admin. Jag vet dock inte vilka parametrar som eEkonomi tar hänsyn till när momsrapporten skapas.
Det där med mindre belopp är inte säkert att Skatteverket håller med om 😉

MVH Markus