Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lotta_38
MEDLEM

Momsredvisningen säger att det är fel moms - eEkonomi

Hej igen 

Här har jag en ny fråga som jag inte får ordning på . I min momsredovisning så säger den att jag har avvikande belopp i min verifikation men hur jag än räknar så får jag det till att 420 är rätt moms på belopp 2550 kr och det står även på dagrapporten från izettle... så jag får ingen rätsida på den här ... 


6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! 

Momsen ser inte korrekt bokförd ut på verifikationen:
Försäljning exkl moms 2130 kr 
Försäljning inklusive moms: 2130*1,25= 2662,50 kr
Moms på beloppet inkl. moms räknas ut 2662,50*0,20=532,50 kr 
Här en bra sida när man har räknat inklusive/exklusive moms så många gånger fram och tillbaka att man till slut inte vet varken ut eller in:
http://www.driva-eget.se/kalkyler/moms

Ångra matchningen och gör om den 🙂 

Ett tips kan vara att använda den automatiska momsberäkningen som finns i eEkonomi. 
Man väljer om man vill ange beloppet inklusive eller exklusive moms på försäljningskontot och sedan räknar programmet ut momsbeloppet baserat på momskoden. 

/Mallan
sivlai
MEDLEM

Jag kan inte e-ekonomi men kanske har du använt fel intäktskonto? Alla 30-konton är ju kodade för olika momssatser, eller ingen moms alls.
Lotta_38
MEDLEM

Edit: jag ser nu att jag har sålt ett Serum som är felinlagt i izettle, det ligger där utan momssats.....  Jag hade 2 inlagda i Izettle en med moms och en utan och på den här försäljningen tog jag visst fel (jag har raderat den nu). Någon som vet hur jag fixar det? 😄

Lotta_38
MEDLEM

Jag kan ju inte göra en korrigeringsverifikation så att momsen blir rätt, den ska ju då vara som ovanstående skriver 532,50, men eftersom jag sålt ett serum som jag lagt in izettle utan moms så fattas det 112,5 kr .. Jag kan inte göra en verifikationskorrigering för då stämmer det inte enligt bild 

Det slog mig att jag kan vända hela verifikationen sagt och gjort. Går tilbaka till mars och väljer Ångra matchning. Nednastående problem i bild  är nu borta . 

läs vidare under bilden 





Jag går in och börjar om... räknar ut att momsen på min försäljning den dagen borde vara 
2550x0,25= 637,5 så jag lägger in den summan som moms samt avgiften som izettle tar som är 70,14 på "konto bankavgifter". Om jag tar bort momsen från 2550 så får jag ju 1912,5 kvar, lägger in det på 3041..Allt stämmer då... men inte i momsrapporten?  

1a bilden är den felaktiga där momsen för de 450 kr inte var med

2a är vändningen på hela transaktionen



3e är den nya verifikationen som ändå visar felaktigt belopp ... 




Vad fasiken är fel? 

Hej!

Vad jag kan se av sista bilden är beloppet exkl. moms 1912,50kr. Detta borde ge ett momsbelopp på 478,50kr. Kika här för att få hjälp med att räkna ut momsen. 

Ha det fint!

/Moa
Lotta_38
MEDLEM

Hej Moa, tack för svaret. Det är fixat nu. Jag hade tänkt för och tagit 0,25 istället för 0,20. Däremot så stämmer inte moms rapporten med 60 kr ändå ich jag hittade inte felet så jag skockade in den ändå 🙂