Hej M Risberg,
Jag vet inte om jag förstår din frågeställning helt. Är det att registrera betalningen som du funderar över nu? Vilka uppgifter från Bankgiro är det som du vill föra in i bokföringen i eEkonomi?
När du registrerar en betalning av en kundfaktura kan du antingen:
1. Direkt på kundfakturan välja
Åtgärder - Inbetalning - du får då välja till vilket konto som betalningen har kommit till, vilket datum och belopp för att sedan bokföra fakturan som betald.
2. Gå till Kassa- och bankhändelser - skapa upp en ny händelse på det konto som betalningen har kommit till - välja belopp och datum så att det speglar kontoutdraget på banken och sedan
Matcha - välja
Inbetalning från kundfaktura och välja vilken faktura som betalningen avser, bokför det sedan för att få kundfakturan som betald.
Jag skulle rekommendera att utgå från Kassa- och bankhändelser för att få en bra blick över företagets in- och utbetalningar och för att vänja sig vid det om man skulle välja att aktivera en bankkoppling framöver. Kan också vara en smaksak om vilket tillvägagångssätt man föredrar.
I de två stegen ovan så behöver du registrera inbetalningen själv utifrån det som har skett på banken eller det konto som betalningen har skett till. Det går även att arbeta med en bankkoppling och då beroende på vilken bank man har, få in sitt kontoutdrag automatiskt i eEkonomi under kassa- och bankhändelser. Du kan läsa mer om det på sidan
Arbeta med eller utan bankkoppling.Återkoppla gärna om du har ytterligare funderingar så kikar vi vidare på det.
/Theodor