Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Nolla ut kapitalkonton efter årsbokslut? - eEkonomi

Hej! 

Jag har enskild firma och har precis gjort mitt årsbokslut och bokfört årets resultat.

Jag såg nu att jag har en liten skuld till mitt privata konto då jag satt in lite av mina egna pengar i företaget.

När jag sökte lite i forumet här såg jag att någon hade skrivit om att nolla ut alla kapitalkonton efter årsbokslutet. Ska jag göra detta? Vilket datum ska jag i så fall sätta denna verifikation på? Jag har visma eekonomi. 

Mvh, Ebba Lindgren.
6 SVAR 6
Highlighted

Re: Nolla ut kapitalkonton efter årsbokslut? - eEkonomi

Ja
Alla 20xx konton ska samlas upp i 2010 eget kapital via omgöring med datum 161231
Mikael Petterson
Highlighted
NY MEDLEM

Tack så mycket!
Highlighted

You're welcome
Micke
Highlighted
NY MEDLEM

Ah förresten, ska jag använda bokföringsförslaget "Omföring av ingående balanser på kapitalkonton"? Ska jag manuellt nolla alla konton som dyker upp här då? Ska jag sätta kontona med minus framför i debet eller kredit? Jag tror inte att jag gjorde detta förra året, då nollade jag nog bara övriga egna insättningar.
Highlighted

I vilket bokföringsår kommer den frågan upp?
Bättre att du utifrån saldon på en utskriven balansrapport gör ombokning manuellt så har du koll på vad som sker om du är ovan.
Om det konto du skall boka om t ex 2013 har ett saldo utan tecken framför - debetsaldo - ska du kreditera det konto och debitera konto 2010 eget kapital och omvänt om du har ett saldo med minustecken framför - kreditsaldo - så ska det kontot debiteras och matkontot 2010 debiteras .
Mikael
Highlighted
NY MEDLEM

Löste det! Tack!