Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Nollfaktura - eEkonomi

Jag skulle behöva kunna göra en nollfaktura/kontantfaktura. Jag har kunder som betalar med friskvårdscheck från kommunen. Jag får alltså bara ett papper som de betalar med. Sedan fakturerar jag kommunen för att omsätta det till pengar. Kunden vill ju ändå ha ett kvitto och även jag. Detta gick att göra i webfakturering. Jag har fått gå tillbaka till detta program och undrar nu om ni kommer att fixa till detta problem eller om jag måste fundera på en annan lösning. Jag hoppas dock att jag inte skall behöva återvända till papperskvitton.
4 SVAR 4
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Re: Nollfaktura - eEkonomi

Hej!

Hur menar du att detta går att lösa i Webbfakturering? Är det för att det inte bokförs där som det fungerar? 

Kontantfaktura kan du skapa även i eEkonomi, men då bokförs fakturan direkt som betald. Det du i så fall får göra efter att kontantfakturan är godkänd och utskriven är att du skapar en manuell verifikation där du bokar bort beloppet från ditt företagskonto och bokar det mot 1680 - Andra kortfristiga fordringar. När du sedan får pengarna från kommunen får du flytta tillbaka samma belopp till företagskontot igen.
Highlighted
NY MEDLEM

I webfakturering kan jag göra en nollfaktura. Låt mig förklara. Jag gör en massage för 300 kr. Kunden lämnar mig en friskvårdscheck på samma belopp. Fakturan noll kronor. Jag har alltså inte fått några pengar utan enbart ett bevis som sedan faktureras kommunen. Då kommer mina 300 kr. Kunden vill dock ha ett bevis på att hen betalat och jag vill hålla koll på hur många checkar jag fått in. Hur sen bokföringsfirman bokfört det vet jag inte. Jag vet bara att i slutändan blir det rätt.
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Hej igen!

En liten fråga som dök upp här, när ska du redovisa momsen?
Highlighted
NY MEDLEM

Jag redovisar momsen en gång/år.