Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Nollställa hela året

hej, jag har ett problem med årsredovisning, något fel (enligt nedan) som jag inte hittar. Jag har mejlat många redovisningskonsulter med förhoppningen att någon hör av sig. Men om de säger att felet är svårt att hitta eller att det kostar så mycket så kan jag ta bort hela 2018 och gör den om så det blir rätt. Finns det en sånt funktion i visma? jag kopierar mitt ärende från en tidigare inlägg

Nu börjar jag använda visma årsredovisning. när jag upprättar en årsredovisning 2018 finns det en differens. Summa eget kapital och skulder är ungefär 34000 mer än summa tillgånger. Konto årets resultat 2099 har -27000 kr. Detta beror nog på att jag gjort fler korrigeringar. Måste konto 2099 vara noll? Isf, hur nollar jag den, verifikationen går inte att korrigera nu. Om jag nollar den kommer differensen vara mindre enligt ovan? Då kan jag hitta vilka flera konto som diffar, eller har ni förslag med vad som kan vara felet? Anledningen till att jag gör det så sent är att jag upptäckte att den var fel via allbolag hemsida. mvh och tack för alla insatser.

25 SVAR 25
Fd medlem
Inte tillämpbar

egentligen är detta som gör felet är summa eget kapital, men jag vet inte varifrån kommer felet eller hur rättar till den 😞
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag hittar inget - enligt nedan - skriver du?

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

hej, detta är sammanfattning av problemet
Nu börjar jag använda visma årsredovisning. när jag upprättar en årsredovisning 2018 finns det en differens. Summa eget kapital och skulder är ungefär 34000 mer än summa tillgånger. Konto årets resultat 2099 har -27000 kr. Detta beror nog på att jag gjort fler korrigeringar. Måste konto 2099 vara noll? Isf, hur nollar jag den, verifikationen går inte att korrigera nu. Om jag nollar den kommer differensen vara mindre enligt ovan? Då kan jag hitta vilka flera konto som diffar, eller har ni förslag med vad som kan vara felet? Anledningen till att jag gör det så sent är att jag upptäckte att den var fel via allbolag hemsida. mvh och tack för alla insatser.

Är årets resultat bokfört? Troligen beror differensen på att det inte är bokfört. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

jag har nu använt visma deklaration, och när jag låser deklaration bokförs året resultat. men det är helt rätt att det är exakt samma summa som diffar. verifikation ser ut så här: 
2099 k 20 000
8999 d 20 000
2510 k 7000
8910 d 7000
siffrorna här på ungefär, så jag inte skriver exakt siffror. Men beloppet är det exakt detta belopp som diffar i årsredovisning, balansräkning. Dock när jag tar ut balansräkning via rapporter då diffar inte det då. 

Väldigt svårt att ge råd med så knapphändig uppgifter. Kan vara nästan vad som helst. Men så där initialt så skall 2099 inte vara noll vid årets slut utan det skall innehålla årets resultat efter skatt. Samma belopp som är årets resultat i resultaträkningen. Skulle nog tycka att du kanske bör ta hjälp av någon eller läsa på lite i en bok. Där brukar jag rekommendera Björn Lundens böcker då dom är skrivna på vanlig svenska, inte kanslisvenska. Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

jag har redan tagit kontakt med olika redovisning konsulter med väntan på ett svar. men när jag låser deklarationen med hjälp av visma deklaration då nollas 2099?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nollas 2099 i din bokföring när du låser deklarationen? Är det det du nu beskriver

Och innan du låser deklarationen har du saldot Kredit 20000 på konto 2099?

Har jag uppfattat det rätt ?

I så fall måste ytterligare ett verifikat ha skapats i din bokföring för att 2099 ska ändras från kredit 20000 till noll - hittar du något sådant nytt verifikat i bokföringen?  - kontrollera huvudbok för konto 2099

Jag har svårt att tänka mig att det du beskriver har hänt men frågar så här för säkerhets skull

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

😞 såklart skett detta inte automatiskt, jag har misskött mig först när jag gjorde manuellt och sedan skaffade programmet deklaration. det blev då några korrigeringar. Hur som helst konto 2099 i huvudbok ser ut så här:
A 217:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: k 45155 Saldo -45155
A 221korrigering av A217:::::::D 45155 ::: k45155::: Saldo -45155
A 222 Korrigering::::::::::::::::::::D 45155::::::::::::::::::::Saldo 0
A 229 Årsverifikation:::::::::::::::::::::::::::::::::k27020::::Saldo -27020
A 230 Flytt av året resultat::::::D 27020:::::::::::::::::::::Saldo 0

Beloppet som finns i verifikation A229 är den exakta beloppet som diffar.
2099 k 27 020
8999 d 27 020
2510 k 7900
8910 d 7900

Ni är underbara här som ger stöd

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vilket motkonto har du till 2099 i ver 2330?

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

.....verifikation 230

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

2098,,,,, dvs

2099:::D::27020
2098:::K::27020
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja den transaktionen flyttar årets resultat till kontot för föregående års resultat.
Lite tidigt kan tyckas om det sker redan samma år men det är helt i sin ordning.

Det vanliga är annars att den första transaktion man gör på det nya året är att nollställa 2099 Årets resultat för att lämna plats för det nya årets resultat.

Det finns flera skolor här men det vanliga är att föra 2099 till 2091 Balanserat resultat eftersom det är den enda post som anges i bolagets årsredovisning i resultatdispositionen - just ordet Balanserat resultat.

Nu fick du kanske svaret på din fråga 🙂

Lycka till

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Just det, men ver A229 som har summan 27020+7900::: Det är denna summa som skiljer mellan eget kapital och skulder,, och summa tillgångar i årsredovisningen. Ska jag upprätta en ny verifikation för att bli av med denna differens? Eller hur går jag tillväga?
Tacksam för all hjälp
Fd medlem
Inte tillämpbar

Den som ska ge dig ett korrekt svar på den frågan torde vilja se hela balansräkningen så då är det nog säkrast att invänta svar från någon som har den infon.

Vad är störst i din balansräkning ; 

Summa tillgångar eller summs skulder/eget kapital?

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har du samma differens mellan tillgångar och summa skulder / eget kapital i bokföringens balansrapport också? Samma som i årsredovisningen?

Den differensen skall också återspeglas i resultatrapporten och i resultaträkningen i årsredovisningen - om allt är korrekt bokfört

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Summa eget kapital och skulder är ungefär 30 000 mer än summa tillgångar, detta belopp som finns i ver. A229. 
.
Nej, balansräkningen via rapporter stämmer båda summorna. Det är balansräkning i årsredovisning som diffar 😞
Fd medlem
Inte tillämpbar

jag vill påpeka att bokföring är låst t.o.m dec 2018, den blev nog låst i samband med låset av deklarationen som jag gjorde nyss. 
Om detta har något betydelse
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då sker något när bokföringens siffror skall summeras i årsredovisningen.

Jämför bokföringens balansräkning med årsredovisningens och lika med 
bokföringens resultaträkning mot årsredovisningens så kommer du att finna belopp som finns i bokföringen men som saknas i årsredovningen och det beror på att något eller några konton faller bort vid summering i årsredovisningen

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok det ska göra. Tusen tack för hjälpen än så länge. jag återkommer troligen 🙂