Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Nordea betalfil med kreditfakturor - eEkonomi

Är det någon mer än vi som har problem med att skicka kreditfakturor i betalfil LB-fil till Nordea. Får det inte att fungera. Nordea hänvisar hela tiden till att debetfakturan måste ligga före/ovanför kreditfakturan och att datumen måste vara samma.
Hur sjutton ska jag göra för att få fakturorna att ligga i den ordning Nordea kräver?
Har provat alla möjliga varianter men får det inte att fungera. Nu gör vi manuella betalningar på detta men det känns ju inte vettigt. Måste ju finnas nåt sätt att hantera detta?
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Suek,

Är det på Nordeas internetbank som du får meddelande om att det inte går att läsa in filen eller blir det fel redan i eEkonomi? Beroende på var det blir fel, vad får du för felmeddelande? Jag testade i mitt program att först skapa en debetfaktura och sedan en kreditfaktura på samma datum och när jag sedan öppnade LB-filen i anteckningar så är den uppställd som en LB-fil ska vara uppställd. Jag testade även att skapa en kreditfaktura före debetfakturan på olika datum och filen såg fortfarande bra ut enligt hur LB-filen ska vara uppställd. Lite mer exakt, vilka sätt har du provat att registrera fakturorna på så vi kan testa?

Eftersom allt ser okej ut enligt det jag har testat så behöver vi därmed ha lite mer information om var felet sker, hur du går tillväga och vad du gör när felet uppstår. Om det är andra användare i forumet med Nordea som också skickar bankfiler får ni gärna kommentera om ni har upplevt samma problem och hur det fungerar för er.

Ha det fint!
/Fanny
Fd medlem
Inte tillämpbar


Hej!
Felet uppstår när filen skall läsas upp på Nordea.
 Det är ju inte alltid debet och kreditfakturan kommer samtidigt utan oftast är det först en debetfaktura och sedan kan det dyka upp en eller flera kreditfakturor och ibland kan det inte finnas någon debetfaktura att matcha mot utan det kommer en ny debetfaktura på något helt annat än vad krediten avsåg eftersom den ursprungliga fakturan redan är betald. Då ligger ju kreditfakturan före debetfakturan troligen pga att det är olika datum. Även om jag lägger betaldatum som samma dag så blir det galet.
Det som ytterligare trasslar till det är om det finns flera debetfakturor och kreditfakturor. Då fattar inte Nordea att de ska ta kreditfakturor med samma datum som debetfakturan som jag vill använda dem emot utan får för sig att välja en annan debetfaktura som har lägre belopp än kreditfakturan trots att den ska betalas tidigare, eller senare, än den debet jag vill använda kreditfakturorna mot.
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej, 

Vi kommer ta kontakt med dig via e-post och kika vidare på ditt ärende. 

Ha en bra dag! 
/My