Hej! Får det här meddelande, klickar jag på ”räkenskapsår” så leds jag in på 2021 och där har jag möjlighet att klicka på ”Bokför kundfordringar och lev. Skulder”. Mig veterligen så är jag klar med 2021, den är reviderad och klar. Tänkte har det blivit något tokigt med migreringen från Visma Fö till eEkonomi? Ska jag kolla med Support eller är det någon som har tips?
Jovan
Löst! Gå till lösning.
Hej Jovan
Jag tolkar det som om du använder dig av kontantmetoden nu i Visma eEkonomi och har man då obetalda kund- och leverantörsfakturor kommer de att bokas upp som kundfordringar eller leverantörsskulder vid årsskiftet då dessa ska tas upp i årsdeklarationen. Man kan säga att Visma eEkonomi i ditt fall frångår kontantmetoden över årsskiftet. Förstår att du reagerar för i Visma Föreningen fanns inte samma möjligheter att arbeta med kontantmetoden.
Läs gärna mer i checklistan om hur det fungerar i VIsma eEkonomi.
Har du redan manuellt bokat upp kundfordran/leverantörsskuld så får du ändå låta programmet boka upp detta för att sedan korrigera den verifikationen som kommer att skapas automatiskt.
Har jag missförstått din fråga eller om du vill att supporten ska kika på hur det ser ut hos dig så är du alltid välkommen att kontakta supporten.
Ha en fin dag!
//Tinna
Hej Tinna! Klickar jag på ”räkenskapsår” så leds jag in på 2021 och där har jag möjlighet att klicka på ”Bokför kundfordringar och lev. Skulder”. Mig veterligen så är jag klar med 2021, den är reviderad och klar. Hade den tagit mig till 2023 så hade jag inte protesterat. 2021 är ju klar och stängt! Såhär ser det ut:
Hej igen!
Då tycker jag att du tar kontakt med supporten så ska vi kika på varför det blir så här.
Välkommen att kontakta supporten
//Tinna
OK, det gör ag. Går det att överföra denna konversationen till dem?
Hej Jovan!
Nu har jag har lagt in forumtråden på ditt kundnummer så våra supporttekniker ska kunna se hela konversationen mellan oss.
//Tinna
Toppen! Tack!
Pratade med support och de kunde inte ge något tips, man vet inte riktigt vad detta beror på. Dubbelkollade vår bokföring 2021-2022 med vår revisor också och våra räkenskaper är i sin ordning enligt alla konstens regler. Så, varför kommer dessa Notifieringar? Är det ingen annan som har det?
Jovan
Hej igen Jovan!
Som vi diskuterat innan borde denna notifiering endast dyka upp i de fall man använder kontantmetoden i kombination med att det finns obetalda kund- eller leverantörsfakturor vid årsskiftet. I och med att din revisor säger att det inte finns några sådana och vad jag förstår så är du av samma åsikt och därför vill vi gärna kika på detta igen.
Har du möjlighet vill jag be dig ta kontakt med mina kollegor på supporten ytterligare en gång och hänvisa till den här tråden som finns registrerad på ditt kundnummer.
Efter att du har varit i kontakt med supporten får du gärna uppdatera här i tråden så kan vi förhoppningsvis hjälpa någon annan forummedlem i samma situation.
//Tinna
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.