Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

OCR fungerar inte - eEkonomi

Hej. Jag har just haft en kund som betalade 1 krona för mycket i e-ekonomi. Det Är en normal faktura utan rut eller rot. Jag har tidigare anmält hårt ocr hos SEB, vilket jag dubbelkollade med SEB  och jag har. SEB menar att dpm endast godkänner rätt ocr nummer och att detta inte har något med beloppet att göra. Han sa att det är från Visma som den kontrollen i så fall sköts? Vad gäller undrar jag. Tidigare har ni sagt att att fördelen med ocr är att det inte ska kunna bli fel.
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Hur mycket kunden betalar och OCR-nummer, har inte med varandra att göra. En hård OCR-kontroll på sin bank, innebär att dina kunder inte kan betala en faktura till dig utan att ange något OCR-nummer. Det är alltså obligatoriskt. Men om rätt belopp betalas är helt upp till kunden, på det görs det ingen kontroll.

Så att fördelen med OCR-nummer är att det inte kan bli fel, stämmer ju i den bemärkelsen att du alltid vet vilka fakturor som blivit betalda i och med OCR-numret. Du kommer inte av misstag råka registrera fel faktura som betald eller liknande, då OCR-numret ju är unikt för varje faktura.

Att dina kunder betalar rätt belopp får de helt enkelt ta ansvar för, det finns ingen tjänst för det:)

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej
Ditt svar är inte korrekt!!
Har själv haft massa ocr-problem.
På inbetalningar som kunder gör via fil görs ingen ocr kontroll. Detta innebär att man får inbetalningar som kan helt sakna ocr eller innehålla vilken information som hels i det fältet utan att fastna i ocr kontroll.
Ni har lite att jobba på.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, vad synd. När jag själv betala fakturor privat eller på företag från SEB så brukar jag blippa fakturorna med telefonen. Raden längst nertill. Detta ser inte ut att fungera utan ni har en QR kod som ni har haft i många år. Vilka banker har denna funktion. Kan man göra någon inställning på fakturan, så att man blippar av/scannar raderna längst nertill ist?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej på er!

Vad gäller din poängtering Astor, så verkar det alltså som att din hårda kontroll av ocr-nummer, vilken är inställd på ditt bankgiro, inte fungerar när dina kunder betalar via betal-filer? I så fall är det snarare din bank/bankgirocentralen som har lite att jobba på, då ocr-kontrollen ligger hos dem - inte hos oss. Det enda vårat program gör är att generera ett ocr-nummer på fakturan.

Så ta gärna en kontakt med din bank, och se om de på något sätt kan registrera om din hårda kontroll av ocr-nummer för dina inbetalningar, så den gäller även via betal-filer. Här kan vi inte göra någonting tyvärr.

Och vad gäller din fråga Anna så kan man tyvärr inte lägga till de raderna du pratar om, längst ner på dina fakturor. Från vårat program så är det en QR-kod som gäller, vilken innehåller alla betaluppgifter i en och samma scanning. Här kan du läsa om vilka banker/företag som har stöd för QR-scanning.

/Karl